sobota 24. května 2008

Excalibur bez recenzí

Ano. Hodně z vás stále zmiňuje slovo "recenze". Já to chápu, neboť recenze tvoří kostru všech tuzemských a asi i zahraničních herních časopisů. I v Excaliburu byly recenze od nultého čísla a je těžké si představit herní časopis, který by byl bez recenzí na nové hry. Vždyť o čem by pak byl a kdo by ho četl? A proč si vlastně herní časopis bez recenzí představovat?

Hlavní důvod: aktuálnost. To je obrovský problém tištěných herních časopisů. Jakmile se hra objeví v obchodech, stává se recenze zastaralou a s ní i časopis. Recenze musí předcházet uvedení hry na trh, jinak ztrácí informační hodnotu pro koupěchtivé čtenáře, kteří se podle recenze mnohdy rozhodují, jestli hru koupit či nekoupit, zahrát či nezahrát. A protože časopis je obvykle měsíčník, měla by se v něm recenze objevit nejpozději měsíc před uvedením hry. Když k tomu připočítáme výrobní dobu časopisu a čas, potřebný k zahrání hry, následnému napsání kvalitní recenze, grafické úpravě recenze a vytištění časopisu, dostaneme se minimálně na šest týdnů, spíše na dva měsíce. V takto velkém předstihu by musel redaktor Excaliburu dostat novinářskou kopii, aby vubec mělo smysl psát recenzi. Ale on ji takto brzy téměř nikdy nedostane. Proč?

1. Každá kopie hry, která opustí vývojový tým, je pro celý herní projekt obrovským nebezpečím. Musí být stoprocentně zaručeno, aby se kopie nedostala na internet, protože pak by vydavatel hry přisel o značnou část tržeb. Jde o miliony dolarů. Z tohoto důvodu je počet kopií omezen ne nezbytné minimum. Jako první a mnohdy jako jediní obdrží kopie časopisy s největším vlivem na čtenáře. Většinou to jsou americké časopisy, neboť americký trh je největší. A pak další vybrané časopisy, nejlépe s celosvětovou působností. A obvykle úplně na konci fronty jsou české časopisy a i zde je to v pořadí podle důležitosti časopisu pro vydavatele hry. Excalibur samozřejmě jakožto "nováček" určitě alespoň zpočátku nebude na prvním místě důležitosti.

2. Rychlost internetu je okamžitá, důležitost navštěvovaných herních stránek pro vydavatele her je stále vyšší. Velkou výhodu pro vydavatele hry je také to, že nemusí poskytovat hru v takovém předstihu a obvykle není předstih potřeba vůbec, neboť rychlost zveřejnění recenze je u internetových zdrojů závislá jen na schopnostech recenzenta. Případné zpoždění vyjití recenze oproti vyjití hry je u internetového herního zdroje v řádu dnů. Navíc mnozí vydavatelé her vytváří vlastní herní zdroje a informují čtenáře přímo. Mají tak stoprocentní jistotu, že "recenze" budou stoprocentně kladné. Mnozí čtenáři jim na to ke své škodě skočí.

Excalibur v minulosti zkoušel tento časový handicap prolomit. Jednu dobu úspěšně vycházel jako čtrnáctideník a čtyři čísla to zkoušel dokonce jako týdeník. Nyní, v době internetu, by asi nepomohl ani týdeník, Excalibur by musel být deník. Kdo by ale kupoval herní deník?

Druhý důvod: technologie. Internet nabízí nekonečný prostor. Recenze mohou být nekonečně rozsáhlé, mohou se průběžně doplňovat, mohou tam být připomínky a zkušenosti čtenářů, spousta obrázků ve velkých rozlišeních, videa, demoverze, patche, češtiny a kdo ví, co ještě. Papírový časopis toto nabídnout nemůže.

Má tedy vůbec smysl, aby se herní časopis zabýval recenzováním "starých" her, na které již mezitím vyšly recenze u většiny světových papírových herních časopisů a na všech internetových herních stránkách? Můj názor je, že to smysl nemá. Je to jako psát v měsíčníku o aktuálních denních zprávách. Koho to bude za měsíc zajímat? Excalibur by měl využít výhod tištěného časopisu. A že těch výhod je! Zajímavých herních témat je celá řada. Samozřejmě musí být perfektně zpracovaná, čtivá a zábavná. A díky tomu, že Excalibur nebude odkázán na "dobrodiní" herních distributorů ohledně zapůjčování kopií her pro recenze, bude tak v herní části moci maximálně chránit své čtenáře před nekalou PR (public relations) výrobců a distributorů a to často i dost "drsnými" prostředky prostřednictvím nových rubrik.

Ale i tak: nechyběly by vám v Excaliburu recenze? Nebo je to jinak, než popisuji? Je vaše představa odlišná? Ještě je čas to změnit. Jakmile začne Excalibur vycházet, pak už bude pozdě. Určitá drobná doladění samozřejmě budou možná, ale celková tvář, struktura, design, formát, papír a cena Excaliburu bude daná a pro mnohé z vás zcela nečekaně se měnit nebude. Máte tedy jednu z posledních příležitostí.

29 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Výborná otázka. Má smysl, aby v tištěných časopisech vycházely klasické recenze? Z mého pohledu ne, protože recenze mají v dnešní době místo na internetu. Když si chci přečíst recenzi, jdu (například!) na Gamespot, kouknu i do fóra, kde z tamních příspěvků zjistím, jestli recenzent na něco nezapomněl, a více již nehledám. Žádnou další recenzi číst nepotřebuji, tím spíš za těžce vydřené peníze v tištěném časopise (dělám si legraci), kde si opravdu raději přečtu nějakou hlubší analýzu na téma "Herní psychologie vojáka z prvního a více pohledů", ap.

Samo

Adam Homola řekl(a)...

Recenze, které jsou v Levelu a Score jsou k ničemu. Vůbec nejsou potřeba. Na internetu jsou recenze taky zbytečně dlouhé. Stačí se podívat na videorecenzi na GT, pak si poslechnout nějaký podcast, který hru rozebírá a mám obrázek o kvalitách hry. Proč se otravovat s tunou textu?

Pokud recenze, tak rozhodně kratší a údernější.

Anonymní řekl(a)...

Podle mě je to celé nesmysl. Hra přece nezmizí z obchodů po týdnu, je na pultech několik měsíců, nebo i déle. Čtenář si klidně může počkat na recenzi a pak se teprve rozhodnout. U recenze přece nejde o to být první, ale podat nejlepší informace.

Anonymní řekl(a)...

Podle mého názoru všechno má své meze. Pokud vyjde nějaká opravdu povedená hra, která by si zasloužila více stran a která přímo vybízí k tomu, aby spolu s ní vyšlo souběžně i nějaké téma, tak ta nechť v Excaliburu své místo má. Ale recenzování sedmičkových (7/10) nebo shitových (pod 5/10) her bych opravdu přenechal někomu jinému. Plýtvat drahocenným místem v časopise pro tyto tituly je jako házení perel sviním.

sir moris řekl(a)...

Já jsem rozhodně za zachování recenzí.Důvodů je hned několik.
Tak třeba ..... No hlavní je pro mě asi jen jeden a to že ne každá dobrá hra je na internetu přetřásána v předních liliích a tak nebýt kolikrát recenze v časopise, prošla by světem bez povšimnutí. Tak třeba hra Tron 2.0, je toúžasná hra se skvělými inovacemi a báječným příběhem, ale když bych si o ní nepřečetl recenzi, vůbec bych nevěděl, že nějaký Tron 2.0 existuje. A je to pravda, mám kamarády, kteří tu recenzi nečetli a když někomu o ní řeknu, tak vůbec nevědí co to je zač. A když jim jí u sebe ukážu, tak nechápou, že ta hra nebyla více medializovaná, protože pak by si ji už tenkrát koupili.
No a další důvod je, vzhledem k tomu co tvrdí -ml- a čemu i věřím, že časopis nebude nijak vázán na marketing trhu s hrami tipu: Posíláme vám k recenzi naši novou hru a to porshe před redakcí je vaše, ať už o ní napíšete cokoli :-D Jasně, nikdy se nezbavíme v recenzích suběktivního názoru autora, ale aspoň by recenze v Excaliburu byli distancovány od síly peněz. Ale jedno k recenzím, mohli by jsme opravdu ustoupit od jakéhokoli bodového hodnocení, vždyť to ne ní test hry v závislosti na jiných. Jó, leda že by se hodnotili hry, které vyšli v tom jednom výtisku, ale to bych taky nedělal. Prostě ze samotné recenze by mělo být jasné, co si o ní dotyčný myslí, takže nějaké body jsou zbytečné.
Takže finální verdikt - recenze ano, dostane se díky nim do povědomí větší okruh her.
Kdo by chtěl psát, že jsem naivní v poměru peníze - hry - hodnocení, ten ať šetří klávesnici, vím to :-D

Anonymní řekl(a)...

Recenze jen na výborné hry, max stránka, na kulervoucí božárny, max 2 strany, max 3 recenze do čísla. Ale hlavně to musej psát lidi, co se oddávají pořádně sexu, takoví ti zastydlí panicové píšou na hovno, nedá se to číst.

sir moris řekl(a)...

Tak mě tak napadlo, pozdě ale přece, že tu dáváme docela solidní nápady ostatním časopisům, Level a Score, co mají na svém současném běhu změnit, není to škoda?

sir moris řekl(a)...

Jo a hlavně, aby recenze dělali jen ti lidé, které ten žánr a ta hra baví a ne člověk, který ten styl čí hru nesnáší nebo ho nudí

Anonymní řekl(a)...

A taky hlavne, aby to nepsali nejaci ochlastove. Nechci cist v recenzi ubohe vyrazy typu "kulervouci" a "bozarny". Chci casopis na urovni.
anonim :-)

Anonymní řekl(a)...

O poršáky před redakcí bych se u nás vážně nebál.

Nevydávat recenze na základě jejich "neaktuálnosti" mi přijde taky jako prapodivná úvaha. Recenze na jen peckové hry? Proč? Vždycky mě bavilo číst o něčem zajímavym, na co jsem nikde jinde nenarazil (za toho Trona 2.0 děkuju, pudu se po tom popídit). "Shitózní" hry vítám s otevřenou náručí (kdo si kupuje Level, ví o čem mluvim). A znovu vypíchnu indie-scénu, jež je studnicí rozhodně zajímavých a nápaditých titulů!

Někomu tady vadí dávání nápadů "konkurenčním" časopisům.. proč ti to vadí? Jestli si alespoň něco z toho co povídáš, vezmou k srdci, neměl bys být ve výsledku rád? Nezapomínejte přátelé, že Excalibur ještě zdaleka nemá vyhráno.

Anonymní řekl(a)...

Stojim venku pred trafikou, koukam pres zamastene sklo na vystavene casopisy, pohledem prejizdim od Materidousky pres mistni noviny az po "herni koutek". Vedle sebe stoji tri velikani. Pri pohledu na Level a Score vim co od nich muzu asi tak cekat, ale pri pohledu na Excalibur se mi vybavi obsah... Casak s recenzemi jenom na nejlepsi hry toho konkretniho mesice (vetsinou tak dve nebo tri), ktere si muzu precist kdekoliv jinde i v jiz zminovanych konkurentech nebo na webu...
No, podle mne myslenka casopisu, ktery pise jenom o nejlepsich hrach neni dobry napad. I spatne hry jsou stale hry a zavirat pred nimy dvere popripade listy casopisu je hloupost. Mnohokrat se mi stalo, ze recenzovana "spatna" hra me bavila vice nez nejaka graficka bomba.
Nebyl by spatny napad venovat treba dva listy nostalgii - re-recenzim na stare hry jako tenkrate ve Score . Moc rad jsem cetl znovu o Dune 2 atd. Jenom ten recenzent zahranicni byl docela na hlavu (a ne jenom pro me). Proc nepsat treba o Indi hrach apod. Excalibur z dnesniho pohledu byl o starych hrach tak proc toho nevyuzit.
Prece jenom klasicke recenze na klasicke hry tu mame vsude dost, jenom ty sirky do oci by k tomu meli pribalit abych neusnul pri cteni...
Venovat take par listu samotnym ctenarum - hracum - moderum a editorum :) Kazdy by se chtel "videt" a precist si o svem vlastnim Modu pro Fallout, HL apod. v Excaliburu.
Oliveti

Anonymní řekl(a)...

Jsou tři možnosti jak vydávat komerčně úspěšný herní magazín. 1. Každý měsíc s aktuální peckou, ne starší než měsíc, od firem jako Blizzard nebo Rockstar a s cenou do 200,-. Potom je úplně jedno o čem bude magazín psát. 2. Pro 25+ s obsahem atraktivním pro tuhle cílovou skupinu. Nejtěžší cesta a je vůbec otázkou, jestli je nato u nás trh. 3. Podle mě nejschůdnější cesta. Přestat si hrát na kdoví co a začít zase dělat časopis pro děcka a puberťáky, jako byla Scorata za ICE a Andreje a Exáče s nimi. Teď se dělají nudný časáky bez zajímavosti, jak pro staršího hráče, tak mladýho pařana. Všichni dělají, jak je Andrejův styl recenzí přežitý, ale nabídnou jen samou nečitelnou nudu, rádoby pro starší čtenáře. Drtivá většina lidi, co opravdu hraje, nepotřebuje recenzi pro rozhodování o hře, ale ráda si přečte dobře napsanou recenzi a ti soft hráči nečtou recenze tuplem a nechají si poradit od známého, co se vyzná.

sir moris řekl(a)...

13_11: aha, takže teď, když jsi mi to takhe ujasnil, vůbec nechápu, proč v minulé sezóně byli u Ferrari naštvaný, že jim vynášeli informace do jiných stájí. No neměli by oni být nakonec rádi, vždyť to třeba použijí?! A termín nadsazený příměr, to ti taky nic neříká, co? To jen ohledně toho porshe. Já nevím, že si lidi myslí, že blogy jsou od toho, aby se měli do koho navážet

TumaPetr řekl(a)...

Já bych doporučil psaní pouze článků o hře, na konci nebude žádné číslování, ať si každej udělá obrázek sám. A to, že vyjde až když bude hra v obchodech? A co? Když se kouknu na hry jako Haze, která před uvedenim dostane v jednom magu 9/10 a v druhém 4/10, tak stejně vim prd jaká je teda skutečnost. Čim později článek vyjde tim víc se o chybách a o kladech ví(Už jen třeba ze zkušenosti hráčů). Už jen ti recenzisti, kteří projdou 50% příběhu a dělají závěry jen proto, aby jejich recenze byla první ve světě...

Anonymní řekl(a)...

Ty kluku jeden nezbedná (sir moris).

Excalibur si chce, dle všeho mínění, jít svou vlastní cestou. Jeho konkurence proto nebude konkurencí v tradičním slova smyslu - mají své zajeté koncepty, které pochybuji, že by nějak razantně (na základě třebas tvého příspěvku) vyměnily. Pokud jde ale o menší náměty / připomínky, nikdo tu, pokud vím, nepodává přesný návod, co a jak psát. Když dělají dva totéž, není to vždy totéž, víme?

Příměr o Ferrari mi přijde vedle jak ta jedle (pakliže tady nejste všichni nastrčený za Score či Level).

Nadsazené příměry rozpoznám; a že ty je píšeš vyloženě rád!

tlamiczka řekl(a)...

Jen mala noticka - pokud casopis nebude mit zadny druh recenzi, v nicem mu to nepomuze. Muze to ale naopak ubrat velkou cast ctenaru (taky nemam rada dlouhe recenze, ale ZADNE...to rozhodne nepomuze ziskat vic ctenaru).

Druha vec k ciselnym hodnocenim - ano, maji svoje mouchy, ale maji i vyhody. Napriklad tu, ze hodnoceni se pak muze vsude pouzivat jako neprima reklama na casopis (treba v ruznych prehled, kde bude "Score dalo tolik, Tiscali dalo tolik...", podle kterych by Ex neexistoval).

A mit tam jen teoreticke clanky o hrach...to pritahne malo lidi. Je to neco jineho nez treba Epocha nebo Spy, kde recenze nejsou a presto se prodavaji. Na zalozeni "herniho bulvaru" nabo "herniho science magazinu" je tu porad strasne malo publika. Takovy casopis tu jeste misto nema.

Anonymní řekl(a)...

Ať už to s recenzemi dopadne jakkoli, skoro bych byl pro to, aby Excalibur vycházel v menším rozsahu, ale jako čtrnáctideník. Dá se tím zajistit aspoň trochu lepší aktuálnost a měsíční čekání na další číslo oblíbeného časopisu je vždy utrpením. :)

Anonymní řekl(a)...

Recenze určitě, idkyby opožděné.

-ml- řekl(a)...

Konečně se to tady zase rozproudilo! K Feffari: Když se podívám z okna, stojí jich tam někdy tolik, že další kousek by zanikl. Chtělo by to něco vznešenějšího, bral bych Rolls-Royce Phantom s řidičem, takovou pojízdnou redakci (ušetřilo by se za nájem). Jednou se tady objevil (s pražskou SPZ) a vedle stojící sporťák byl proti němu jako dětská hračka.
Excalibur a recenze: samozřejmě nechci odkrývat všechny trumfy, ale zajímá mne váš názor. Je jasné, že bez recenzí by šel Excalibur do určitého rizika. Já to ovšem nemyslel tak, že by se nepsalo o nových hrách. Psalo, ale nápad byl takový, že ne formou recenzí ani minirecenzí, ale zcela novou formou. Jak přesně by vypadala, na tom ještě dochytávám mouchy, variant je více. Chci spojit 2 zdánlivě nemožné vlastnosti: 1. zábavu a 2. hodnocení kvality hry (ale jak rozsáhlé?). Podstatné je, co od "recenze" očekáváte, jaký přínos. Jestli přehled (co nového vyšlo a jak je to dobré nebo špatné i v porovnání s nejlepší podobnou hrou ve stejném žánru), nebo filozofické fráze, nebo zábavu a vtip, jestli má být informace o hře komplexní nebo stačí vypíchnout to nejdůležitější. Samozřejmě předpokládám určité zapojení Excalibur webu v návaznosti na konkrétní Excalibur (když nebudou ty přílohy...). A důležitá věc: každá stránka v Excaliburu musí byt perla, žádné mrhání místem, žádné zaplácávání drahocenného místa nic neříkajícími bláboly.

Anonymní řekl(a)...

-ml-: Osobně bych uvítal text, ve kterém by se vypíchlo, čím je ta hra dobrá. Nechci číst o grafice a enginech, což je devadesát procent obsahu klasické recenze v Levelu a Score. Dále v menším provedení si chci přečíst, v čem je ta hra odlišná od jiné, proč by mě měla bavit. Nechci recenzenta (redaktora), který se snaží být vtipný za každou cenu (obvykle přestávám číst článek a jdu jinam). Hodnocení je něco, co by asi nemělo chybět - je to takové číselné shrnutí toho, co dotyčný právě napsal, ale byl bych pro, aby to bylo podobné jako ve starých Excaliburech - víc kritérií. Dřív bylo dobré u klasických recenzí pro orientaci závěrečné hodnotící číslo. V novém časopise, navíc když nebudu znát dotyčného redaktora, mi bude jedno číslo k ničemu, protože nevím od čeho bych se odrazil. Chci se zeptat: co žebříčky, budou? :) Ty bych docela uvítal.

Samo

Anonymní řekl(a)...

Urcite recenzie aspon na nejake dobre hry by mali ostat.Navrhoval by som ich tak maximalne na 3 strany a malo by sa tam o nich pisat naozaj to podstatne.Recenzovat priemerne hry sa neoplati.Ved score ma na stranke ankeku kde jasne dominuje,ze ludia sa zaujmanju najviac o recenzie.Preto aj v Excalibru by mali byt len treba vytvorit optymalnu hodnotu medzi kvalitou recenzie a jej rozsahom,aby citatelov aj zaujmali.Predsa take pecky ako budu Mafia 2, Far Cry 2, Doom 4 alebo Gta 4 sa musia recenzovat aj ked na internete uz budu recenzie.Bez recenzii mozete prist o mnoho citatelov a tym si aj mozete znizit o dost aj predajnost.

Anonymní řekl(a)...

No, až vyjde Doom 4, tak hlavně vyhraďte část rozpočtu pro Andrewa, aby se mu dobře recenzovalo. ;)

Anonymní řekl(a)...

Kedze nemam prilis cas hrat hry (a asi kopec ludi taktiez), takze aj recenzia s mesacnym oneskorenim ma pre mna vyznam, viem, ze ta hra stoji zato najst si na nu cas. Podla mna syndromom vysla hra uz aj ju musim ist dnes kupit trpia skor skolaci, ktory na to maju cas :)

Takze recenzie uricte treba, na kvalitne hry, a na take, ktore mozno nie su 9kove pecky, mozno inde dostanu 6, ale maju v sebe nieco, co stoji zato si ich zahrat.

-ml- řekl(a)...

Protože téma "recenze a Excalibur" je pro Excalibur extrémně důležité a vaše názory se liší jako den a noc, budu mu věnovat také zásadní článek s důležitými odkazy + anketu během nedělního dopoledne.

Anonymní řekl(a)...

Jeste bych dodal takovou "drobnost" ktera tu uz mozna zaznela: chci hodne textu a mene obrazku! Cili kvalitni pocteni, a ne obrazky pres celou nebo pulku stranky, to muzu najit na internetu!!

Anonymní řekl(a)...

code: To jo, ale nějaké obrázky tam být přesto musí, aspoň pár. Když uvidíš suchý text bez obrázků, tak se ti taky nebude moc chtít číst, protože v tom okamžiku nebudeš mít vůbec žádnou představu, jak ta hra vypadá. Taky bych byl pro nějaké pěkné artworky, které nezabírají příliš místa a mohou být např. vedle textu na samém okraji stránky.

Anonymní řekl(a)...

A taky nevis, o cem mluvis, vid? Chces obrazky, abys mel predstavu, jak hra vypada... ale uvital bys artworky. Ty moc velkou vypovidaci hodnotu o finalni podobe hry skutecne nemaji...

Anonymní řekl(a)...

Nějak tomu asi nerozumím.
Nejdřív láká Ludvík nové redaktory tím, ať mu napíšpu recenzi, že se uvidí kvalita. A pár dnů poté vyjde článek, který oznamuje, že v Excakiburu recenze nebudou. To je jak lákat kuchaře do vegetariánské rastaurace s tím, že vyhraje ten, který udělá nejlepší steak.
WTF?

-ml- řekl(a)...

anonymni: Jednoduché vysvětlení: psal jsem, ať autoři zkusí napsat kus článku s herní tématikou, dokonce slovo "článku" bylo zvýrazněno boldem (tučně).