pondělí 26. května 2008

O čem tady vlastně píšete?

Čtenář Fern pařed chvíli napsal: "Myslím si, že z BOMBASTICKÝCH plánů na Super Extra Nový Excalibur a blog jste udělali naprostý GULÁŠ... Gratuluji!!!... Svědčí o tom i to, že netuším kam tento příspěvek zařadit... Nevím o čem tady vlastně píšete... dle mého názoru to nemá ani hlavu, ani patu..." To je přesně ono! I když to čtenář Fern myslel asi trochu jinak, zcela vystihl podstatu: "O čem tady vlastně píšete?"

O čem tady vlastně píšou? To je totiž přesně to, co si říká většina čtenářů všech herních časopisů a herních internetových stránek. Miliony slov, videí, obrázků, článků, recenzí a všeho možného. A přes to všechno je zde ono: "O čem tady vlastně píšou?" A co na to asi říkají ti, kteří denně plní skutečné i virtuální stránky informací o hrách? "Ale vždyť je to přeci jasné! Píšeme o hrách, o tom, jak jsou dobré, o čem jsou, jaké mají nedostatky, jaké přednosti, kdy a proč a zda a nač a to přeci nemusíme vůbec vysvětlovat, to je přeci jasné! Ten, kdo to nechápe, je nějaký cvok nebo někdo, kdo vůbec hrám nerozumí. Ale my píšeme pro takové, jací jsme my, pro hráče a o hrách a je to přeci úplně jasné."

Je to jasné a přes to je ve vzduchu cítit: "O čem to vlastně píšou?". To je ten důvod, proč si většina z nás čte z herních časopisů jen pár článků a ostatní nechá ležet ladem. Samozřejmě, každého baví něco jiného. Ale správný herní časopis by měl zaumout alespoň polovinou svého obsahu a ne jen pár stránkami, jinak nemá právo na existenci. A to je právě cíl Excaliburu. Aby si jeho čtenáři nemuseli klást otázku: "O čem to tady vlastně píšou?".

I proto tady na blogu píšu, že v Excaliburu nebudou recenze - ne jen kvůli aktuálnosti. Časopis, složený převážně z recenzí totiž není příliš zábavné čtení. Ale přitom je potřeba také psát o nových i starších hrách, bez toho by byl časopis pouhou filozofickou publikací. Ale jde o to jak o hrách psát a na co se zaměřit. 

Každý případný čtenář chce od časopisu něco jiného. Každý čtenář má svůj oblíbený žánr nebo dokonce jen svoji jednu oblíbenou hru. Přitom jsou tisícovky her různých her, spousta různých žánrů a podžánrů. Navíc je spousta různých herních platforem (několik druhů konzolí, PC, Apple, mobilů atp.). A je spousta různých jiných informačních zdrojů (časopisy, internet). 

A aby to nebylo tak jednoduché, tak je ještě několik základních různých skupin čtenářů: pařani (co hrají nejlépe každý den jinou hru), hráči-specialisti (co hrají převážně jednu hru po mnoho týdnů, měsíců či let), příležitostní hráči (občas si zahrají nějakou tu velkou hru), běžní uživatelé PC (co si občas zahají jednoduchou hru - casual, freeware, shareware...) a do toho ještě nehráči (hry je zajímají jako fenomén, ale jinak je nehrají).

Proto si každý časopis musí vybrat, pro koho, o čem a jak bude psát. Podle mého názoru jsou Level, Score a dříve vycházevší Next Level, Doupě, PC Gamer atd. a asi i všechny světové herní časopisy určeny hlavně pařanům. Excalibur má za úkol být otevřený všem skupinám. Také pro to v něm bude většinu obsahu budou tvořit různé všeobecně zajímavé články a herní témata, napsané maximálně čtivě a srozumitelně. A nezbytná část o konkrétních hrách bude zpracovaná podobně, převážně formou qwe (už je to tu zase, pomoc!). Samozřejmě bude pro všechny herní platformy i žánry.

Těď doufám, že už je jasné, pro koho a o čem bude Excalibur. Pokud to stále není jasné, souhlasíte nebo nesouhlasíte s tím nebo máte připomínky, dotazy atd., napište to do komentářů.

23 komentářů:

Gormie řekl(a)...

"Časopis, složený převážně z recenzí totiž není příliš zábavné čtení."

Tak pod to bych se podepsal. Otázka ale zní, z čeho by tedy měl být složený. Mně by se třeba líbily články o tom, jak se dělají hry - rozhovory s tvůrci, pohledy do zákulisí, představení zajímavých technologií ...

Anonymní řekl(a)...

No, ve skutečnosti je to ale tak, že časopisy (konkrétně Level) nejsou složené z recenzí. Recenze zabírají cca čtvrtinu časopisu. Daleko nejvíc zabírají novinky a preview...
Ad Gormie (BTW, tohle jsem já, Pipin!) - rozhovory s tvůrci se občas v časopisech objevují, ale většinou jsou hrozně nezáživný, typu "naše hra je skvělá, engine je super, realistická fyzika, rozumíte, ne, dialogy jsou boží, psal nám je scénárista Nezvratného osudu VIII, víte, ten co ho pak vihodili, no ale to nevadí, ty dialogy jsou fakt super, prostě WOW!" atd...

-ml- řekl(a)...

Anonymní: Jestli novinky, recenze nebo preview, tak to je úplně jedno, všechno je to o tom stejném a téměř stejně napsané...

Gormie řekl(a)...

Anonymní Pipin: O takové rozhovory samozřejmě nestojím. :) Novinář se musí umět ptát. Pokládat otázky typu "proč je vaše hra nejlepší" nemá smysl. Ale četl jsem i zajímavé rozhovory.

Gee řekl(a)...

Tak si opet dovolim male srovnani s Levelem. Mame tu kazde cislo jedno velke, vetsinou dobre napsane tema (pokud nejde zrovna o alternativni historii her, ci co to bylo), mame tu rozhovory s tvurci (na konci casopisu, vetsinou tvurci spise umelecky zamereni. Nemyslim rozhovory o prave vytvarenych hrach), nove tu mame i neco jako qwe (opet vzadu v casopisu, vraci se ke starsim klenotum jako CaC3, Gothic3 nebo Oblivion) a mame tu uvahy (Rybka, Vavra). Celkove to mame dejme tomu ctvrtku casopisu. Tak nejak rozsahly by mel byt i Excalibur. Takze ona to asi nebude zadna extra originalita, ale jen vytah za nizsi cenu...ale bude to stacit?

Anonymní řekl(a)...

hlavně ten poměr lidi, kteří chtějí a nechtějí recenze v Excaliburu, byl v diskusi u jednoho z předchozích článků tak v poměru 50:50. a najednou se tady dočtu, že recenze v Excaliburu s konečnou platností NEBUDOU, že tam bude jen nějaké ''qwe''. tak k čemu potom je přispívat do takové diskuse, když pan Ludvík nakonec udělá všechno po svém, jak se zrovna hodí jemu a naprosto ignoruje dobrou polovinu sem přispívajících lidí? :/

gyton řekl(a)...

Re. Anonymni. Ano, udělat si to podlë svého je taky jediná možnost. Vyslechnout názor je dobrý, ale když se to bude dělat podle všech, je to jak když kočička s pejskem vařili dort.

Anonymní řekl(a)...

Ad anonymní: a jak chceš vyhovět objema půlkám, proboha. Půlka lidí recenze chce, půlka nechce. Buď je tam dáme nebo nedáme, druhá půlka bude nsraná. Jak by to asi jinak mělo dopadnout, čeče?
Ad Gee a srovnání s levelem: vidím to trochu jinak. Téma je většinou dost nezajímavé, navíc v poslední době je tam vlastně textu pomálu a stránky jsou zaplácnuty různými rádobysouvisejícími obrázky (viz třeba téma o hrách a medicíně - jsem z oboru a můžu říct že to bylo o ničem)¨, vyjímkami jsou rybkova témata o psychologii atd. Rubrika "restart", kterou přirovnáváš ke QWE (což bude jistě nakonec nějaká variace na recenzi) je většinou poměrně stručný článek od nějakého fanouška, což bohužel nezanmená, že se v něm nenajsou kraviny (viz článek o Gothic III, kde se hovoří o tom, že na severu země jsou Nordmarské pláně, přičemž v Nordmaru to vypadá asi jako v Himalájích). Takže nám zůstávají Rybkovy a Vávrovy úvahy a rubrika Making of o starých hrách....

-ml- řekl(a)...

Gee: Level 165: Cliffy B - rozhovor s tvůrcem (1 strana), Téma Hollywood a hry (7 stran), Jan Kavan - rozhovor s vývojářem (2 strany), Profil: Deck 13 interactive (2 strany), Commodore 64 (2 strany). Celkem 5 možná použitelných článků (14 stran). Nepočítám hardware, kulturu atp. Na první pohled toho není málot, ale... těžce se to dá číst (je to všechno nějak složitě psáno) a taky výběr témat je opět "pařan only". Excalibur bude mít na samotný obsah cca 58 stran. Z toho článková část by mohla mít např. 30 stran, tedy 2x tolik, než má nyní 2x tlustší Level. Článků by bylo ale ještě více, protože článek dlouhý 7 stran není pro normální čtenáře. Excalibur přinese úplně jiný zážitek (forma, kvalita textů, výběr témat, zábava, přehlednost atd.).

Anonymní řekl(a)...

Mohl byste, pane Ludviku, vyseknout nektere pasaze z jmenovanych clanku, ktere se "daji tezce cist"? Nevim, nakolik se ve hrach orientujete (z toho, co tu pisete mi prijde ze vubec), ale me a mym pratelum prijdou plne srozumitelne. A rozhodne se neradim k zadne hard core skupine. O hry se zajimam celkove, tudiz jsou pro me a myslim, ze i pro valnou vetsinu "herne vzdelanych" hracu prinosem.

Nebudu se tedy ptat, o cem tady vlstne pisete, ale spis bych to upravil - proc tu pisete uz asi mesic takove blaboly? Pripravujete ctenare na casopis, o kterem asi ani vy nemate poradnou predstavu. Myslim, ze nebudu daleko od pravdy, kdyz reknu, ze napad obrodit Excalibur vznikl za nektere prvni letosni slunecne rano. Jestli chcete mit Excalibur popkulturni, prilaka to samozrejme jinou cast ctenaru, myslim si, ze ale nebude vetsi nez ta, ktera cte Score a Level. Amen

MickTheMage řekl(a)...

Uhm, tie posledne priklady z posledneho Levelu...

"...těžce se to dá číst (je to všechno nějak složitě psáno)..."

wtf? a to ma byt pisane pre predskolsku mladez? Alebo dokonca pre matersku skolu? Tazko sa to da citat? Ved to su tie najlepsie clanky v Leveli! Dobre citatelne, zrozumitelne a mnohokrat aj dobre napisane.

Trochu mi to pripomina nasilne vyhladavanie chyb a ich nasledne (zbytocne) kritizovanie. Co je dobre je dobre. Co je zle, to kritizujem. Ale ako myslite...

-ml- řekl(a)...

Anonymní a mickthemage: Koukám, že se ozvali fanouškové a možná dokonce autoři Levelu. Ale nejde tady o Level. Pasáže vyseknout nemohu, neboť se nejedná jen o pasáže, ale o celé články, o design, o celkový styl a pojetí. V hrách se moc nevyznám. Ale herní časopisy mně a spoustě dalším lidem ale vůbec nepomáhají se těch v hrách vyznat, spíše nás svým pařanským stylem odrazují. A to byl jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl pro nový Excalibur.

Fern řekl(a)...

Mohu se připojit k diskusi, kterou jsem zřejmě rozpoutal? Musím souhlasit s anonymním (škoda, že s anonymním) a hned v úvodu říkám, že nejsem fanda Levelu ani Score!

Můžete mi říct, kolik článků z níže uvedeného seznamu je konkrétně věnováno nějaké hře, nebo nějakému žánru, o kterém zde stále hovoříte ?

O čem tady vlastně píšete?
Skandální odhalení
Excalibur bez recenzí 2
Excalibur bez recenzí
Dopisy čtenářů: dobré a špatné hry
excaliburblog.cz
Sierra On-Line - 2. díl
Elvira
Excalibur Classic v prodeji
Kdy vyjde Excalibur?
Tažení na Brno
Bereme i zvířata
Náklady klesají
Excalibur jako iPhone
Dames (1934)
Redakce a autoři
Jaký bude Excalibur
Excalibur a trh
Excalibur blog
DVD a Excalibur
Z historie Excaliburu
Vítejte!

V tuto chvíli se v takové změti nesmyslů nemohu ani zorientovat, natož reagovat na články. Nezlobte se, opravdu mi to připadá jako velká marketingová kampaň pro prodej Excaliburu. A pokud se ten časopis nepodaří, tak sem napíšete článek s názvem "Jaké jste to chtěli, takové to máte" ? Také se přikláním k názoru, že vůbec nevíte jak má vypadat časopis, kterému jste předurčil bombastičnost a jedinečnost na současném trhu a snažíte se obsah hodit na čtenáře. Pokud chcete seriózně zjistit co by si čtenáři přáli, připravte seznam možností takového časopisu a nechte hlasovat v anketě... pokud bude něco 50%/50% můžete se rozhodnout Vy. Nikdo jiný ten časopis vydávat nebude... ale myslím si, že takový podíl se objeví u málokteré z možností. Takovou anketou se vyhnete spoustě názorů, neboť co člověk, to názor, že ?

Roman Pausch

Anonymní řekl(a)...

Upřímně si myslím, že by bylo nejlepší Excalibur nechat v klidu spát. Snad nikdy nedokázal vycházet pravidelně, pomalu každé číslo znamenalo jinou grafiku (a později pěkně odpudivou), formát, papír, zhruba po dvacátém čísle bylo jedno vydání horší než druhé... a člověk, který to všechno vedl, snaží se vydělat na sbírkách shareware/freeware, navíc s odpudivou podomácku vyrobenou grafickou úpravou, najednou zase přijde a ví, jak všechno udělat lépe, ostatní pomluví a nic konkrétního nepředvede, jenom vymyslí nový druh recenzí, který pojmenuje jinak a do světa vypustí, jak je originální a pokrokový. Ano, Excalibur je významný v historii počítačových her u nás, ale platí to tak pro třetinu čtvrtinu všech vydaných čísel, ostatní byla velká bída. Jenom slavná značka nestačí a jestli přece jenom nový Excalibur vyjde, už to bude zcela jiný časopis těžící ze slávy svých počátků.

-ml- řekl(a)...

Fern: Možná Dames (1934). Má atmosféru, něco nepopsatelného, něco, co současným filmům chybí. Základní představu jsem měl od začátku, tento blog umožnil představu upřesnit. Je lepší provádět pokusy a změny zde než pak v časopise. Výsledek vidět nemůžete, ten se projeví až v prvních číslech nového Excaliburu. Za úspěch či neúspěch Excaliburu zodpovídám já investorovi, což jsem také já, nesu tedy veškerá rizika a žádné výmluvy by mi nepomohly. Každý váš názor je důležitý a pomáhá lepšímu výsledku. Nad anketou jsem přemýšlel, nějaké anketní otázky sem ještě dám. Ale jestli má být v Excaliburu tolik a tolik jakých a jak napsaných recenzí, článků takových či onakých atd., tak to v případě Excaliburu nemůže vést k úspěchu. Anketa se dá použít pro to, co všichni dobře znají. Excalibur bude něco nového, jiného, nedá se o tom hlasovat. To by bylo jako dát hlasovat o tom, jestli má mít hlavní hrdina hry ponožky v barvě tetralonkové nebo kolomipoidní. Dá se hlasovat třeba o ceně Excaliburu, tam anketa již proběhla. Až bude Excalibur na trhu, pak může být anketa u každého článku. Těď mne žádná anketní otázka nenapadá. Zkuste nějaké navrhnout!

-ml- řekl(a)...

Anonymní: Opakuji, že nebylo mým záměrem někoho pomlouvat, pouze jsem se snažil příměry zkonkretizovat. Excalibur bude jedinečným herním časopisem, žádný jiný takový na světě s největší pravděpodobností není. Vypiplat první číslo proto nebude vůbec jednoduché. Představy jsou hodně náročné na splnění a vzhledem k tomu, že mám ještě spoustu jiných rozdělaných činností, znamená to pro mne časově náročný "vedlejšák" navíc. Opět opakuji, qwe nebudou recenze, bude to něco úplně nového (dalo to taky zabrat to vymyslet). Ale děkuji za názor.

Anonymní řekl(a)...

Pane Ludviku, ja chapu, ze to myslite dobre, ze vas to bude stat jiste nemale finance, ale opravdu mi prijde cely koncept a vas styl podavani informaci takovy, dost chaoticky. Nekdo zde psal, ze oba casopisy, Score i Level, jsou psany stylem urcenym pro pubertalni mladez, pritom si ale stezujete na nesrozumitelnost clanku. Dale take uvadite, ze takrka jedine, o cem se da hlasovat, je cena casopisu... ale neurcuje cenu prave to vsechno ostatni. Na mysli mam obsah, jeho rozsah, zamereni clanku apod.? Nejde preci prijit s myslenkou prodeje nejakeho vyrobku s tim, ze necham urcit cenu zakazniky. Nebo se pletu? Dle meho, pokud chcete vyhovet ctenari vymodlene cene casopisu, musite podle nej ovlivnit komplet cely obsah a z daneho vychazet. Obavam se, ze spoustu planu vam toto znesnadni.

Na druhou stranu ale i pres moje cetne dotazy a predevsim nesouhlas v mnoha vasich nazorech vas nechci nejak demotivovat. Svym zpusobem vam fandim, ale z toho, co je zde prezentovano mam jiz ted neblahy pocit.

A jeste jednu vsetecnou otazkou nakonec. Napsal jste, ze hram moc nerozumite. Chcete i pres to delat sefredaktora noveho Excaliburu, nebo budete "pouze" investorem, ktery bude korigovat vse, vcetne slozeni redakce a s tim spojenou funkci sefredaktora, kam dosadite fundovanejsiho cloveka? Uprimne doufam ve druhou variantu, clovek ktery necemu nerozumi preci nemuze vest praci, ktera se tyka podoby samotneho obsahu. Formu a zpracovani jiste, ale... no vsak mi rozumite.

Anonymní řekl(a)...

Re Anonymní nademnou:

Zajimavy nazor, vsak kritika se vzdycky hodi pokud dava alespon trochu hlavu a patu.. Jen co se tyce te ceny tak se milis, cenu urcuji i kupujici, protoze v konecne fazi je na nich zdali si casopis koupi ci nikoliv..

husarek řekl(a)...

-ml- Vytvořil u nás tři časopisy o hrách, z nichž přežily 2 mnohem déle než tituly velkých zahraniční a zkušených vydavatelství a ten třetí se držel také dlouho, takže jistá potence k vydávání úspěšných titulů tu bude. Ale Navrhoval bych časopis pojmenovat „Exáč“ Jednak mu tak stejně říkají pamětníci, druhak pro nové čtenáře to bude zajímavější název a za třetí když se to povede dá se opět prodat někomu, kdo zajistí bezproblémové vydávaní.

-ml- řekl(a)...

anonymní: Ano, je to paradox. Score a Level jsou o hrách, ale nejsou zábavné a těžce se čtou. Mnohé neherní časopisy jsou o vážných tématech, ale jsou zábavné a čtivé. A nový Excalibur bude o hrách a přitom bude zábavný a čtivý. Excalibur nebude jen pro pařany, ale pro širší publikum (viz článek). Proto i ta cena do 50 Kč. Nemusíte se bát, nebude na úkor obsahu. K redakci se vyjádřím dnes v novém článku.

Anonymní řekl(a)...

Pane Ludviku, jste jeden z mala, kdo si na "tezkost" clanku v obou zminovanych platcich stezuje. Je to zvlastni, ale drzim ted v ruce posledni vydani Score i Levelu, opravdu poctive jsem oba do posledniho pismenka precetl a ze bych necemu nerozumel, to se mi tedy nestalo. Uznavam, ze pokus o legraci nekterych autoru (nebudu zde strilet jednotlive) kolisa na hranici bodu mrazu, ale drtiva vetsina clanku je svoji kvalitou srovnatelna s clanky v jinych casopisech. Na clanek o redakci se tesim, snad bude mit jako jeden z prvnich kvalitni vypovidajici hodnotu... Nemysli nic ve zlem, Anonym :)

Gormie řekl(a)...

Já si nemyslím, že by měli čtenáři o všem rozhodovat. Kdyby to tak bylo, vzniknul byl další Level nebo Score. Pokud má vzniknout něco "nového" a "jiného", musí se toho chopit člověk s vizí a prostě to udělat - s rizikem, že to lidi nebudou kupovat. Jestli je to případ Excaliburu, to se uvidí, až vyjde. Do té doby tady ale bude bohužel probíhat únavná diskuse o ničem - protože diskutovat o něčem, co nikdo neviděl, nemá smysl. Proto bych od -ml- uvítal méně tajemných narážek na záhadné formáty článků a více konkrétních informací o tom, jak pokračují přípravy: jak to vypadá s termíny, kdo zatím přislíbil účast v redakci, atd.

Anonymní řekl(a)...

Jo, to je pravda. Mě by taky zajímalo, zda se do redakce podařilo získat nějakou známou osobu, případně kolikačlenná ta redakce bude.