neděle 25. května 2008

Excalibur bez recenzí 2

Skandál v Cannes: Herečka Laffite přišla naostro, šaty poté roztáhla: "Tohle jsme opravdu nečekali," nechal se slyšet jeden z přítomných fotoreportérů. "Jsme zvyklí na ledacos, ale takto odvážný kousek nás úplně zaskočil."

A nyní něco úplně jiného:

Světová novinka na Invexu: Excalibur bez recenzí, hráči šílí: "Vůbec jsme tomu nevěřili, že tohle Excalibur opravdu udělá," říká jeden z přítomných hráčů. "Ale qwe je úplně jiný zážitek, je to naprostá bomba!"

Zpět do reality: Vaše názory ohledně recenzí jsou hodně různé, ale mnoho z vás recenze v Excaliburu chce. Excalibur bez recenzí by byl asi opravdu hodně riskantní a mohl by od Excaliburu odehnat spoustu čtenářů. Ovšem na druhé straně je zde internet se svými nekonečnými možnostmi, videi atp. a časopis mu nemůže konkurovat. A také je zde velký problém s aktuálností. Tak jak to tedy bude?

Recenze v Excaliburu opravdu končí. Místo recenzí může být zcela nová část, nazvěme ji pracovně "qwe". To by měla být ta naprostá bomba, zmiňovaná v úvodu. Samozřejmě že zde nemohu prozrazovat přesnou filozofii qwe nebo její podobu. Představte si, že cosi vysaje to nejlepší z "recenze" a smíchá to s dalšími tajnými prvky. A to bude qwe.

Qwe bude konečným ortelem Excaliburu k dané hře a pravděpodobně bude obsahovat výsledné procentuální hodnocení hry. Toto hodnocení bude stoprocentně důvěryhodné - tedy žádné "střílení od boku".

Velký problém. Aktuálnost je v časopise neřešitená, qwe by muselo oproti hrám nebo recenzím na internetu vycházet s měsíčním až s dvojměsíčním zpožděním a to není málo. Ve všech časopisech, všude na internetu si mohou hráči přečíst recenze Částečně zachránit by se to dalo čtrnáctideníkem (zpoždění max. měsíc) nebo týdeníkem (zpoždění max. 14 dnů). Ale zase je zde problém s cenou, v případě čtrnáctideníku by se cena dostala na stovku měsíčně. V každém případě Excalibur začně vycházet jakožto měsíčník.

Samozřejmě qwe se ještě vyvíjí, takže mne nadále zajímají vaše názory na to, co by mělo qwe obsahovat, jak by mělo být rozsáhlé atp. Hlavně se neptejte na detaily qwe, protože to vám prozradí až nový Excalibur.

Tímto je slavnostně "zkoncováno" s recenzemi v novém Excaliburu. A co novinky, v přípravě a preview? Má smysl to tam "strkat"? Zajímá vás, co se chystá za hry, jak se hry v průběhu tvorby mění atd. nebo stačí qwe? Jde mi o to, že časopisy se předhání v informacích o připravovaných hrát takovým způsobem, že si "vystřílí" všechen prach a pak v recenzi obvykle jen opakují to, co už dávno všichni znají. Hra se navíc vyvíjí, doplňuje, upravuje, její části odtajňují a tak nakonec v tom mohu mít čtenáři v hlavě pěkný zmatek. Ale na druhé straně: neuškodil by si Excalibur, kdyby nezveřejňoval předběžné informace o připravovaných "bombách", jako bylo např. Grand Theft Auto IV?

37 komentářů:

gyton řekl(a)...

Co se týče preview, ty napsané jen na základě toho, co vypustí vývojáři, ztráci smysl. Není-li možnsot přímo zahrát, nedá se jim věřit.

sir moris řekl(a)...

Preview jako takové asi ne, ale stačila by jen malinká zmínka, že ta a ta firma se pustila do hry, v podstatě nic velkého, jen taková SMS, myslím, že i těch 160 znaků by mohlo stači :-D

Anonymní řekl(a)...

Novinky jo, ale o každé hře ne více než dvě věty. Nových her se ohlašuje každý měsíc dost, tak by se na jednu stránku napsalo, co všechno se připravuje. Preview na půl stránky jen o těch nejlepších hrách.

Anonymní řekl(a)...

tak pokud vám nevoní případná (ne)aktuálnost recenzí, tak cpát do časopisu preview, natož pak novinky je už tuplem zbytečnost. :) preview jsou si v dnešní době ještě podobnější než recenze, protože, jak už tu bylo řečeno, zpravidla vychází z toho, co vypustí přímo samotní vyvojáři. navíc tam ani není příliš velký prostor pro nějakou kreativitu (narozdíl třeba od recenzí, které se nechají pojmout různým způsobem).

Anonymní řekl(a)...

Me se zda, ze pan ludvik postupne vyhodi z excaliburu uplne vsechno s herni tematkou a bude tam psat o skandalech v Cannes ;) Reka blbosti uz zacina pretekat... nic ve zlym.

Anonymní řekl(a)...

Není mi jasné, proč je pořád připomínána neaktuálnost recenzí. Vždyť u kolika her běží lidé do obchodu hned po vydání a koupí si hru? Jasně, najde se pár pecek, ale to je pořád jen malý podíl. Spíše recenzovat jen ty lepší hry, hry nějak jiné, upozornit na ně čtenáře, aby právě kvůli recenzi běželi do obchodu a koupili si něco, o čem před recenzí ani nevěděli, a zjistili, že se jim to docela i líbí?.)

Anonymní řekl(a)...

Mě by k recenzím stačila (krom dobrého recenzenta) jediná věc: Aby recenze psal někdo, kdo hru opravdu hrál a DOHRÁL. Vím, že u delších her je tu problém, zvláště pokud si hrajeme na zmiňovanou aktuálnost, ale recenze na šedesátihodinové RPG, ze kterého recenzent hrál pět, je prostě nanic a většinou je plná kravin (viz v Levelu Gothic 3 od Bulíře nebo Gods: Lands of infinity od Grygara).

na aktuálnost se vykašlete, nejde o to být první, ale nejlepší. Hra se prodává mnoho měsíců a recenze, která vyjde o 2 měsíce později, ale bude pravdivá a zajímavá, může podle mě zájem o hru zvýšit.

-ml- řekl(a)...

Novinky nebo preview a jen dvě věty? To nikomu nic neřekne, to je lepší tam nedávat nic. Vyhodit všechno s herní tématikou, tak to je ještě lepší... K aktuálnosti recenzí: dnes jsem si koupil poslední Level 165 (květen, vyšel cca 6. května) s hlavním titulkem GTA IV (vyšla 29. dubna). Ale pozor, v Levelu 165 je pouze šestistránkové preview, recenze bude pravděpodobně v následujícím Levelu 166 (vyjde 6. června). Tedy zpoždění měsíc a týden. O čem pak bude recenze? A ani další hry nestíhá Level recenzovat ve shodě s vydáním hry. Je to tedy zhruba tak, jak jsem psal. Preview nahrazují termínově nahrazují recenze, aby čtenáři měli aktuální informace a recenze pak "dobíhají" se zpožděním.

Anonymní řekl(a)...

Pokud to pan Ludvik mysli s Excaliburem vazne, mel by si poradne zmapovat trh s hernimi casopisy. Praci ma jednoduchou - jsou tu jen dva. Casopis Level zverejnil pouze preview GTA IV, nebot se jedna o konzolovou hru a jak bylo vyvsetleno, s recenzi se ceka na PC verzi, ktera sice nebyla oficialne oznamena, ale z 90% bude...

gyton řekl(a)...

Z tohohle tlachaní těžko něco vznikne. Pokud májí být čtenáři blogu přínosem, chtělo by to vytipovat několik lidí odtud a udělat, třeba přes Skype, normální brainstorming.

Anonymní řekl(a)...

anonymní - 25. květen 2008 19:06: Já bych byl taky jedině pro, aby autor recenze hru nejprve dohrál a teprve potom o ní něco napsal. Lepší poskytnout úplné a kvalitní informace, než se honit za nesmyslným a předem prohraným bojem o to, kdo bude mít článek jako první. Jenže v takové situaci by zase pár jedinců začalo řvát, že se v časopise objevují články o hrách, které už má konkurence dávno zmapované (byť ta by tomu nevěnovala tolik času a péče jako právě Excalibur). Tak tomu bývalo třeba ještě za Zvelebila u SCORE, kdy Level byl, pokud jde o aktualitu recenzovaných titulů, o číslo ''napřed''.

Gormie řekl(a)...

Hm, takže tam budou recenze, ale nebude se jim říkat recenze, nýbrž "kve". To je originální.

Anonymní řekl(a)...

Kdepak je slibovana anketa? A ja jen doplnim, chci v casopise souteziveho ducha (jako za starych casu oznacovani konkurence Plevel a Skope), a aby redakce naslouchala ctenarum! Nemam zajem o profesionalni (impotentni) platek, kam pisou kamaradicci profesionalnich redaktoru. Chci odblokovany, nerkuli nahackovany, Iphone se vsemi funkcemi, kteremu by rozumela selka!

RID

Anonymní řekl(a)...

''qwe''... to je z marťanštiny? :)

Lurtz řekl(a)...

Klasická preview jsou k ničemu. hry se při vývoji adaptují tomu co dělá konkurece a znám i hry, které s tím šli tak daleko že po vydání preview v český časopisích a herních servrech změnili engin.

řekl bych že zde výjimka potvrzuje pravidlo tím, že by bylo lépe dbát na kvantitu než na kvalitu.

napsat seznam her ve vývoji (pokud možno obsáhlý) k tomu jmńo hry, předpokládáné datumvydání, platformu, druh hry, vývojáře, distributira, distributira pro ČR případně njméno neginu poduk je známe a apk jen sručnou poznámku redakce a jeden mylý obrázek.

když tohle napíšete k 50 hrám namísto jednoho previmew zabere to stejně místa ale bude to mhonem lepší.

PŘÍPAD 2, RECENZE:

pro mě je recenze rozhodujíci. ale chci ji kvalitní anezávislou. a znovu opakuji kvalitní. žádnou narychlo naklepanou. pokud vyjde recenze s 3měsíčním spožděním za hrou nebude mi to vadit, a budu rád pokud bude ta recenze za něco stát a pude podrobná a důsledná. ne jenom novinážský žvásty.

nevím proč si někdo myslí že recenze musí být rychlá. vůbec ne. neznám že by pžed vyjitím nějaké hry stáli u obchodů stovky lidí frotu aby byli první jako u harryho pottera. jde o to aby byla směrodatná.

poté by jste mohli takový recenze mí i prestiž. luxusní receze které se nehoní s časem, protože to nepotřebuje. je ta GRAND že si na ni každý počká.

koneckonců, i ti co honem letí pro novou hru si ve většině případů musejí chvíli počkat na lokalizaci. a během té doby se už recenze dá stihnout

Anonymní řekl(a)...

Me by jenom zajimalo, jestli tu je nekdo, vcetne -ml-, kdo vi, o cem mluvi... proboha vzdyt vy tlachate jako babky na rohu. Na recenze tri mesice starejch her se vam kazdej z vysoka vyprdne. To nikoho nebude zajimat, kdyz je kazdej mesic x novejch her. Jasne, najdou se taci, kteri se ke hre dostsanou s odstupem, ale takovejch lidi je minimum a verte nebo ne, par nadsencu tady z diskuze tezko bude drzet nad vodou celej casak. Probudte se uz... vsichni!

Anonymní řekl(a)...

rekl anonym a ztratil se v lesiku...

Last jedi řekl(a)...

To, ze niekto nebude clanok uvadzat ako recenziu, alebo sa nebude drzat zakladnej sablonovej struktury neznamena, ze to recenzia nebude. Recenzia je len subjektivne vytvoreny urcity rozbor/analyzu (vo volitelnej forme a moznosti je ako to spravit je naozaj vela) a hodnotenie (nemusi ist o konkretne ciselne staci ked je to zakomponovane v texte). Takze je blbost tvarit sa, ze "my recenzie nerobime" ked tam aj tak budu.
Neaktualnost recenzii v casopisoch je relativna, pretoze mnozstvo hier neprichadza v obchodnych ale v review verziach a tym padom maju casopisy v rukach hry (relativne o dost skor)a na webe je na skodu predhananie sa kto to prvy uverejni (viz. tiscali a ich povestna fraska -> recenzia na pokracovanie)a tym to narychlo spravi a samozrejme vysledok zrovna za to stat nemusi...

-ml- řekl(a)...

anonymní: GTA IV a LEVEL: Kde bylo vysvětleno, že Level čeká s recenzí na PC verzi? Preview na GTA IV napsali v Levelu podle novinářské kopie verze pro Xbox 360, tedy ne pro PC. Nepsal jsem, že by se zpoždění týkalo PC verze. Pokud vím, tak v nejnovějším Levelu je 16 stran navíc pro konzole a v tabulce preview jsou uvedené platformy Xbox360, PS3, u PC uvádí "neoznámeno". Tudíž předpokládám, že by příští měsíc v Levelu měla vyjít recenze pro Xbox 360. Kde je tedy problém? A protiotázka: u jakých her vyšly recenze v tomto Levelu včas, tedy v době vydání hry?

-ml- řekl(a)...

gyton: I když to tak nevypadá, tak jsou téměř všechny komentáře přínosné a Excalibur za těch 14 dnů pokročil hodně dopředu. Možná to není tak vidět, protože všechny zásadní věci nezveřejňuji. Ale už dnes je nápadů na konkrétní články tolik, že vystačí na několik čísel. Jedině otázka "recenzí" není ještě definitivně vyřešena. Zatím to spíše směřuje k vysoce kvalitním qwe se zpožděním 1 - 2 měsíce od vyjití hry a též k přeměně preview do speciální nové stručné formy (ale ne v podobě 1 hra = 1 řádek, to by nemělo smysl).

-ml- řekl(a)...

last jedi: Ono se to těžko vysvětluje, zvláště když nesmím ani naznačovat. Ale nebude se jednat o recenze, bude to qwe. Můžete to brát jako tajné kódové označení. Novinářské verze: zatím musím vycházet z faktu, že Excalibur zpočátku nebude dostávat novinářské verze v předstihu a později vzhledem ke své kritičnosti v qwe bude nejspíše vydavateli a distributory zcela embargován minimálně do té doby, než jim dojde, že embargem jen posunou vydání qwe. A důležítá informace: veškeré hry, které mají v určitý měsíc vyjít a neprošly dosud qwe, označí Excalibur v přehledu očekávaných her červeným znamením ve smyslu ČEKEJTE, dosud nehodnoceno qwe. Příští číslo (nebo popříští) pak teprve červenou zruší a hru buď doporučí, nebo naopak nedoporučí. Tak proto asi distributoři nebudou nadšeni, neboť největší tržby jsou vždy v prvních dnech prodeje hry. Věřím však, že naopak čtenáři to ocení, neboť jim tímto i dalšími novými způsoby budeme šetřit jejich čas a peněženku. Nebo ne?

Radalf řekl(a)...

-ml-, vy jste regulérní blázen:) Proč by měla v Levelu, časopisu čistě pro PC, vycházet recenze na XBox verzi? Než začnete pomlouvat "konkurenci" (proč jsou uvozovky si zkuste domyslet), měl byste si přečíst alespoň něco. Velkohubá snaha o nejlepší časopis na trhu je hned z počátku podložena opravdu úžasnou novinářskou etikou a profesionalitou:) Hnus, velebnosti.

Anonymní řekl(a)...

to radalf: konecne nekdo normalni.

K poslednimu prispevku -ml-:

Vy si skutecne myslite, ze si z vas distributori kecnou na zadek a ze to budete prave Vy (Excal), kdo bude ovlivnovat trzby?

Jen tak pro pripominku, jsme Ceska republika, v celosvetovem meritku je nas trh natolik titerny, ze jsme kazdymu u koudele. Pokud vam jde o trzby ceskych distributoru, z vaseho qwe se, podle me, take zrovna nerozklepou. Uprimne, znam jen minimum lidi, kteri by se o koupi rozhodovali na zaklade recenze. Berou ji spis jen jako mirne doporuceni (tak jak pisete), ale v zasade jsou uz rozhodnuti predem. Nehlede na to, ze u nas se hry kupuji skutecne malo... je preci tak jednoduche si hru nejdrive "zkusit" .. :)

-ml- řekl(a)...

Radalf: Level již není časopis čistě pro PC, to byste měl jakožto kritik vědět. Recenze v posledním Levelu na hry Dark Sector, Mario Kart XII, Final Fantasy..., The World Ends With You, Flatout Head On, Ikaragua a Warhawk rozhodně nebyly na PC. Jsem rád, když píšete do komentářů své názory, ale prosím Vás, abyste si nejdříve ověřil fakta. A připomínám, že tato diskuse je hlavně o možnostech tištěných časopisů zveřejňovat recenze v době vyjití hry.

-ml- řekl(a)...

Anonymni: Samozřejmě Excalibur bude určen pro ČR (sekundárně pro SR), takže jsem měl na mysli distributory pro toto území, ne celosvětové distributory. Právě proto, že se Excalibur nechce vázat na libovůli distributorů ohledně poskytování novinářských kopií, tak uvažuji o trochu větším zpoždění oproti časopisům, které jdou možná PR oddělení distributorů na ruku. O "zkoušení" her jsem jen lehce zavadil slovem "šetřit jejich čas". Hráči se podle průzkumů rozhodují předem hlavně na základě preview a videí (což je skvělá práce PR oddělení), i proto mne napadlo, že by bylo dobré jejich nákupy trochu zpomalit tou červenou. Samozřejmě na červenou "chodit" mohou, ale na vlastní nebezpečí. Samozřejmě ani zelená nemusí znamenat, že je hra chytne a nepustí, ale je to větší jistota, neboť qwe bude primárně zaměřeno na hratelnost. Navíc trend je takový, že hratelných dem celosvětově ubývá na úkor videí a preview, takže kvalitní qwe by mohla postupně získávat na důležitosti.

Gormie řekl(a)...

Konečně se někam dostáváme. Ty "zpožděné recenze" (ať už se jim bude říkat jakkoliv) mi připadají jako to nejrozumnější, co tady zatím o časopisu zaznělo a jsem plně pro. Ohánět se jakýmsi tajemným formátem, o kterém nemůžete nic prozradit, to není příliš dobrá strategie. U většinu čtenářů to vzbudí spíš úsměv, a ne nějaké nadšené očekávání. Proto ten můj minulý sarkastický příspěvek.
Podle mě platí, že si čtenář počká na informace ze zdroje, kterému věří. A právě získat důvěru čtenářů, to je to hlavní, o co by se měl Excalibur (a každý jiný časopis) snažit. Soutěžit s konkurencí o to, kdo dřív něco zrecenzuje, to nemá smysl.

Gee řekl(a)...

Co se týče věčně diskutovaného preview v Levelu - například v podcastu Hrej.cz (aspon tusim, ze to bylo tam), což jsou prakticky Leveláci, se jasně řeklo, že NEBUDOU vycházet recenze na konzolové hry, pokud je jisté, že bude verze na PC. Proto nešlo o recenzi, ale preview PC verze, které shrnovalo to, jak hra dopadla na Xboxu

-ml- řekl(a)...

Gee: Ono je to celkem jedno, stejně se ty termíny nikde nestíhají. Psal jsem to jako náhodný příklad. Na téma aktuálnosti recenzí jsem zde plánoval anketu, ale nakonec jsem ji zrušil. Existuje velké množství hráčů, kteří chtějí aktuální informace, i když mohou tvrdit, že ne. Člověk je tvor zvídavý a nedá mu, aby se nepodíval všude, kde může. Ale herní časopis už z principu nemůže být o aktuálnosti, zde internet vítězí na celé čáře.

Fern řekl(a)...

Hodně trapný trik, jak zvýšit návštěvnost..viz úvodní intro k článku....

Anonymní řekl(a)...

Takže u konkurence se kritizuje pomyslné nestíhání recenzí v době vydání hry. A sami je nebudete stíhat záměrně? Kde je v tom logika?

-ml- řekl(a)...

Anonymní: Nekritizuji, jen konstatuji a uvádím to jako příklad toho, že české herní časopisy jsou zpožděné a to včetně buducího Excaliburu. Opravdu nemám motivaci kritizovat Level, jde mi o Excalibur.

davesade řekl(a)...

Martine, měl by sis to ještě dobře rozmyslet s tím vydáváním Excaliburu. Doposud jen velká slova, ale nic hmatatelného, uvěřitelného. Co jsou ta velká esa v rukávu? Že se na to zase, jako už tolikrát, vykašleš? Že vznikle nečitelný a neprodejný paskvil?

Osobně si koupím a patrně i předplatím Excalibur ze zvědavosti, to ano. Líbí se mi myšlenka vydávat dále tento časopis, ale jen se modlím, aby to nebylo ani trochu Ludvíkovské.

Ad recenze a existence v časopise - recenze v časopise jednoznačně musí být. Nemusí jich být mnoho, stačily by dvě tři, ale musí tam být. Snaha o totální aktuálnost je nesmyslná. Recenze ani v nejmenším nemají zvyšovat prodejnost či tahat čtenáře na aktuálnost - tím méně má tištěné médium dělat konkurenci internetu. Recenze je slohový útvar, komunikační platforma mezi novinářem a čtenářem. Každý gurmán chodí do své oblíbené restaurace, i když je tam plno a dostane se na něj řada později. Vytvoření autorské základny je podložen hlavní úspěch recenzí. Čtenáři musí mít zájem o názor Excaliburu bez ohledu na to, jestli tato recenze vyjde teď nebo další měsíc, i kdyby četli sto recenzí na internetu. To ale samozřejmě neznamená, že recenze ve Score nebo Levelu považuji za dobré - naopak. Ale nazývejme věci správnými jmény.

Ad recenze a aktuálnost - doba, kdy hra vyšla, dva týdny se musela hrát a dva týdny sepisovat text je DÁVNO pryč. Herní doba většiny titulů se pohybuje okolo 10-15 hodin, čili od okamžiku počátku hraní stačí 2-3 pracovní dny na sepsání fakt a dojmů ohledně titulu. Pařan to zmákne za den a nejde o žádné odfláknutí - takové ty hry prostě jsou! Čest výjimkám, jako je GTA4, které jsem dohrál za 40 hodin (3 dny hraní v mém případě) a nyní si ještě dalších 20 hodin dávám multiplayer. Ale i kdyby tato hra byla dohrána za 5 pracovních dní, je to stále zlomek času, který se snažíš vnutit. Mít tedy recenze jakž takž aktuální (řekněme v rámci měsíce) není nejmenší problém! Takže to nepoužívej, jako argument.

Argumentace s Levelem a GTA4 je trochu nešťastná.

-ml- řekl(a)...

davesade: K aktuálnosti: nějakou dobu trvá grafická úprava, týden se časopis tiskne a expeduje a měsíc je pak na stánku - nejde jen o to, za jak dlouho se stihne napsat recenze. Jakmile jde časopis na rotačku, tak od té doby to trvá min. měsíc a týden, i kdyby hra přišla za minutu potom. S tím se nedá u měsíčníku nic dělat. V případě čtrnáctideníku je "čekací" doba o půl měsíce kratší.

Lurtz řekl(a)...

reakce na anonymního:

nesohulasím že by lidí co se hru dou kopit až tři měsíce po vydání bylo minimum, a že většina si ji kupuje v první chvíli.

tak je to v USA, ale u nás je to naopak. lidi nezajímá jen to jak je hra dorbá, ale v ČR se ve VELKÉ míře přihlíží i k ceně.

a cena po prvních x měsících rapidně klesá (pokud se nejaná o MMORPG které jsou stále aktualizované, a tak "stále nové"), a každý koho znám já je na novou hru natěšený z prewiev, videí a podobně a ČEKÁ TŘI MĚSÍCE ne na recenzi, ale na to až klesne cena.

Pochybuji že je tomu v většiny zákazníků jinak. většina lidí co kupují hry jsou vě věku 14-24 let což je věk kdy jste na kapesným a prázdninové brigádě. a všichni šetří kde se dá, a hru která je v první dny za 1300 koupí po čtvrt roce za 600.

a tedy zpožděná recenze nevadí. a pokud vám ano, musíte pochopit že jakýkoliv recenzující časopis musí zaměřit na co nejširší cílovou skupinu a vyjít vstříc většině. a u her jsou to skupinou lidi a děti pro který je pětikilo poklad.

maca89 řekl(a)...

procentuální hodnocení her?? NE NE NE!!! to radši hvězdičky, x z 10 apod. - ale prosím bez procent

Alexander řekl(a)...

Preview by se možná dali, pokud by se k ním přistoupilo stylem - autor se zamyslí nad tím, co mu tvůrci říkají a jako skušený hráč to uvede na pravou míru. A měl jsem prorockou vizi: Andrej s Honzou prodavají živnost za velmi kulatou sumičku a z nudy se vrací do Excaliburu... :)

sir moris řekl(a)...

Ještě jednou. Bodové hodnocení, jakéhokoli druhu, určitě ne. Jestli budou autoři článků tak schopní jak je slíbeno, tak jejich hodnocení poznáme z článku. Vždyť když se s někým bavíme nebo něco hodnotíme, také neříkáme: Jo to auto je dobrý, akorát ty gumy jsou horší,78%