Docela často tady mnozí z vás píší, že už si časopisy nebo noviny nekupují a že všechno nachází na netu. Kolik takových "internet-only" čtenářů asi může být? Přiznám se, že už mnoho let mezi ně patřím taktéž (a ani už nevím, jak vypadá trafika), ale znám také mnoho lidí, kteří si časopisy kupují (a ne jen jeden). A jak jste na tom vy, návštěvníci Excalibur blogu? Kolik je vás "papíráků"?
Připravil jsem v levém sloupečku nahoře takovou malou anketu typu ANO-NE, tak to jsem zvědavý (a vy asi také), jak na tom my tady vlastně s těmi papírovými časopisy vlastně jsme? A nebojte se zakliknout pravdu, rozhodnutí o vydávání papírového Excaliburu je již učiněno, o papírový Excalibur v žádném případě nepříjdete.
42 komentářů:
Stav hlasování: nekupuje 3 (25%), kupuje 9 (75%). Vzorek je zatím malý, ale mezivýsledek mne překvapuje. Myslel jsem, že to bude naopak.
Za poslední rok jsem si pár časopisů koupil, ale bylo to výhradně kvůli Excaliburu. Před cca 10 lety jsem časopisů kupoval ohromná množství, často jsem utratil měsíčně téměř tisícovku. Dnes se hodně rozmýšlím dát za časopis i jen pár desítek korun.
A herní časopisy mne nelákají už vůbec. Mé zájmy jsou jiné, než zjišťovat, jaké jsou nové hry a co je vůbec v této oblasti nového. Občas si zahraji staré demo NHL (díky časovému omezení dema šetřím čas), někdy zase jednoduché logické hry na iPhonu (některé byly freeware, některé jsem koupil za 0,79 EUR pomocí AppStore).
Jinak hraji spíše real-time podnikatelské hry a teď nově i hru, zvanou "Projekt Excalibur". Ještě vymýšlím tu správnou strategii a již brzy hru spustím. Budu se snažit do ní zatáhnout co nejvíce z vás tak, aby projekt Excalibur byl i vaším projektem. Dost lidí tomu nevěří a o to je to zajímavější. Cíl 100.000 prodaných Excaliburů je hodně vysoko položený, proto to chce zvolit tu správnou strategii a a pak dopilovat všechny detaily.
Jsou dvě základní možnosti: buď vymýšlet a tvořit Excalibur tajně a pak přijít s hotovým dílem (po vzoru firmy Apple), nebo naopak vytvářet Excalibur společně s vámi. Vzhledem k tomu vysokému cíli se přikláním k té druhé variantě - nejde totiž jen o prodejnost prvního Excaliburu, ale o vytvoření takového Excaliburu, který by postupně dostoupal k sto tisícum prodaných výtisků.
lol
Ja mam pro Vas lepsi otazku ->
Co muze nabidnout tisteny casopis oproti internetovemu podani?
Druha ->
Ma casopis o pocitacovych hrach sanci predcit necim internetovou formu?
Dle meho skromneho nazoru excalibur nejsou Kvety pro babicku, ktere lidi asi fakt kupuji, pac babicka pocitac nezapne ...
Jinak z reklamy muze portal zit celkem solidne a nemusi byt ani nijak vyrazna, staci dobre cilena. Ja sam jsem jako podnikatel daval reklamu na nektere portaly s navstevnosti prez 100 tisic a celkem jsem se divil (;.
Seraphin: To jsou dobré otázky. Docela by mne zajímal názor ostatních návštěvníků exblogu. Ale tištěné časopisy tady zatím ještě jsou a nějakou dobu budou. Mají svůj okruh čtenářů a inzerentů stejně jako má své čtenáře a inzerenty internetová podoba. I pro to budou obě formy Excaliburu: tištěná a internetová. Přičemž ta internetová je ze své podstaty neomezená.
Z toho vyplývá, že tištěný Excalibur bude určen těm lidem, kteří kupují tištěné časopisy, přičemž někteří z nich vyhledávají informace též (nebo primárně) na internetu. Tištěný Excalibur nebude nabízet to, v čem v souboji s internetem jasně prohrává (tj. aktuální informace, interaktivitu, software, multimédia) a soustředí se na to, kde jsou jeho silné stránky: v oslovení široké veřejnosti (herní i neherní) zajímavě a čtivě podaným obsahem.
Mám 3 základní varianty podání Excaliburu. Teď to tady nebudu rozvádět, ale dnes večer mne napadla dost zásadní myšlenka ohledně vytvoření přípravného týmu projektu Excalibur, pravděpodobně zítra o tom zde napíšu více.
Jinak k těm Květům, Rytmům života, Readers Digest atp. a jejich čtenářkám. Možná to bude znít zvláštně, ale proč by nemělo zajímat jejich čtenářky třeba to, na jakém principu funguje počítačový hokej (NHL) nebo že Spielberg vidí budoucnost her ve virtuální realitě a jaké jsou vlastně možnosti tvorby her pro virtuální realitu? Třeba zrovna já to tedy nevím a myslím si, že je mnoho témat, která zajímají jak širokou veřejnost, tak současné i minulé hráče. ALE tato témata musí být zpracována alespoň na kvalitativní úrovni Květů, Rytmu života, Blesku atd. - tedy nemohou být psána nesrozumitelně a nezáživně, jak je to zvykem v dnešních počítačových časopisech.
A tím jsem vlastně odpověděl na Vaše otázky, kde vidím přednosti tištěného časopisu před tím internetovým. Protože internet toto takto zpracované nenabízí a nabízel-li by, stejně by si to tam většina čtenářů tištěných časopisů nenašla a nepřečetla (alespoň zatím, za pár let bude situace třeba jiná).
Mezivýsledek ankety: nekupuje 10, kupuje 20. Vypadá to, že tento poměr se asi již moc měnit nebude. Takže z mého pohledu velké překvapení!
Znamená to také, že hráči si zaslouží v tištěném Excaliburu opravdu kvalitně zpracovaná herní témata.
Ovšem také to znamená vytvořit kvalitní Excalibur web jakožto doplnění a rozšíření tištěného Excaliburu o to, co v tištěném Excaliburu nebude nebo být nemůže.
Vidím to tedy na silnou dvojici tištěný Excalibur + internetový Excalibur.
Nic nečtu, ani ukrást Metro v Metru bych si nedovolil. Takovejch informací by pro mě bylo až příliš :D
Noviny jsou něco jinýho... ať už blesk kvůli Paroubkovi ve vejci nebo AHA o drbech...
"Znamená to také, že hráči si zaslouží v tištěném Excaliburu opravdu kvalitně zpracovaná herní témata." Kdyby se v anketě ukázalo, že většina lidí, kteří v ní hlasují, nekupuje tištěná média, znamenalo by to, že by si Excalibur nezasloužil kvalitně zpracovaná herní témata? Čím by tedy byl? Jen přívěskem k internetové stránce? Brožurou reklam a odkazů na internet? A mimochodem o Spielbergově názoru na virtuální realitu už je na internetu článků několik, takže tím si Excalibur asi moc čtenářů nezíská, protože (a to si přiznejme) dnes neumí s internetem většinou opravdu až lidé silně důchodového věku, protože v práci ho dnes už potřebuje velká většina populace. Navíc počítač s internetem má doma snad 50% lidí a další velké procento jej má k dispozici v práci nebo ve škole. Kam tím mířím? Přebírání a modifikace/komentování zpráv z internetu nejsou dobrou cestou. Ty "staré babičky" tím nezaujmete a ostatní to třeba už dávno četli.
Zaujala mě ještě jedna věc: Píšete, že ostatní herní média informují nesrozumitelně a nezáživně a chcete, aby Excalibur byl "alespoň" na úrovni časopisů jako je Blesk a Květy. Opravdu máte pocit, že tohle je ta správná cesta? Psát stylem "dva kamarádi si povídají v hospodě u piva" o odborných tématech? Zamyslete se v první řadě nad tím, KDO hraje. Jak vypadá průměrný hráč počítačových her v ČR? Je to stále ten "pařa" nebo "nerd", nebo už je to spíš vysokoškolák mezi 20-30, který si hraním zpestřuje volný čas, netráví u něj 20 hodin denně, ale třeba jen 8 hodin týdně a na hry si převážně sám vydělává?
Na internetu je článků o Spielbergově virtuálni vizi již hodně, ale jednak o nich většina čtenářů tištěných časopisů stejně neví a také bude to téma úplně jinak zpracované, než je na internetu. Spielberg jakožto světová celebrita bude jen lákadlem pro masy, ale v článku půjde hlavně o technologie, názory atp., což na netu v souvislostech se Spielbergem není.
Blesk, Květy, Epocha a spol.: Je to sice povrchní četba, ale čtivě zpracovaná a hojně kupovaná. Když si vezmu herní časopisy, jsou psané sice odborníky, ale často vůbec nezjistím, o co se tam vlastně vůbec jedná. Protože se ve světě her nepohybuji, tak žargon, souvislosti, odkazy na hry, zkratky atp. mi nic neříkají a tak ty časopisy (ani internetové) nečtu - nic mi nedávají. Excalibur bude pro masy, proto je potřeba, aby byl srozumitelný, čtivý a přínosný. Stejně, jako ty povrchní časopisy. "Pařani" si najdou své informace na netu.
Další věcí je, o čem ty herní časopisy píší. Psát jen o konkrétních hrách, které drtivá většina čtenářů stejně nehraje, je také nezajímavé, takže Excalibur nebude jen o stylu psaní, ale také o jiném obsahu. Minimálně z 80% bude mít jinou cílovku, než Score nebo Level. Nebude primárně pro pařany, ale bude zaměřen hlavně na čtenáře (a čtenářky) v produktivním věku, což je také daleko zajímavější cílovka pro inzerenty, než náctiletí. A zatím to podle ankety vypadá, že "papíráky" kupuje i většina hráčů, což ale není v rozporu (mnozí z nich již nemusí být studenti) a také tomu bude odpovídat obsah Excaliburu.
nemyslíte si, že 40 hlasujúcich ľudí má dosť ďaleko od nejakej reprezentatívnej vzorke ľudí?
a ako chcete odlíšiť Excalibur od Levelu či Score, keď chcete aby bol primárne určený pre dospelých? takže tam bude mix všetkého možného?
"Protože se ve světě her nepohybuji, tak žargon, souvislosti, odkazy na hry, zkratky atp. mi nic neříkají a tak ty časopisy (ani internetové) nečtu - nic mi nedávají. Excalibur bude pro masy, proto je potřeba, aby byl srozumitelný, čtivý a přínosný. Stejně, jako ty povrchní časopisy. "Pařani" si najdou své informace na netu." - takže Excalibur už nebude herný časopis pre hráčov..otázne je či masy potrebujú niečo také, keď sa do hier aj tak nevyznajú a zahrajú si nejakú flashovku raz za čas..
Anonymní: Počty hlasujících se ještě zvýší, ale prentují jen jednu cílovou skupinu. Ta čistě časopisová se samozřejmě hlasování zde nezúčastní.
Score nebo Level nejsou primárně určené pro dospělé. Stačí se je přečíst nebo se podívat na jejich materiály pro inzerenty, tam mají svoji cílovku definovanou.
Excalibur bude samozřejmě pro hráče, ale bude také otevřený širší skupině. To, že bude psát srozumitelně, přeci hráče nevylučuje. Herních informací tam bude také dost, budou jen poněkud odlišné jako obsahem, tak podáním.
Masy hry až tak nezajímají, jejich svět leží jinde. A proto Excalibur nebude primárně o konkrétních hrách, ty opravdu zajímají jen to nejtvdší jádro hráčů. Přes to bude Excalibur i pro to tvrdé jádro hráčů zajímavý - oproti jiným herním časopisům a internetovým zdrojům bude tak odlišný, že si v něm vždy najdou dost pro ně zajímavých informací, aby se jim vyplatilo si Excalibur koupit (tedy alespoň doufám). Samozřejmě to platí jen pro ty hráče, kteří si časopisy kupují, ti čistě internetoví si ho nekoupí, i kdyby byl ze zlata.
Já jsem fakt zvědavej, co z toho vyleze. Časopis podle vašich slov NEMÁ být pro typické počítačové hráče. Tím pádem má jeho značka absolutně nulovou hodnotu, protože na nikoho jiného, než na typické počítačové hráče, nezapůsobí. nedokážu si představit, jak donutíte koupit si váš nový časopis mamku na mateřské nebo babičku nebo pracujícího muže, kterého hry nezajímají (a hraje tak maximálně ty flashovky). To je jako kdybych chtěl založit nový časpis o tuningu aut a předpokládal, že si ho koupí lidi, kterým jsou auta ukradená. Co tam asi bude ? Informace jakou flashovku hraje Omaba / Paroubek / Klaus ? Která celebrita hraje Sims 3 ? Jaké hry si budeme moct zahrát v blízké budoucnosti na displeji nového kávovaru ?
Stav ankety: nekupuje 39, kupuje 38. Tedy souboj na ostří meče! Začíná se to přibližovat mému počátečnímu odhadu. Kdo první docílí stovky?
"Nebude primárně pro pařany, ale bude zaměřen hlavně na čtenáře (a čtenářky) v produktivním věku, což je také daleko zajímavější cílovka pro inzerenty, než náctiletí." a kde berete ten názor, že "pařani" (Mimochodem ten termín už jsem dlouho nikde neslyšel.) jsou náctiletí? Pokud vím, z průzkumů spíše vyplývá, že hry hraji mladí muži mezi 20-30 lety (čili ideální "cílovka" - většinou už vydělávají, ale přesto ještě nejsou ženatí a tudíž si nějaké ty peníze za hry mohou dovolit utratit).
"Psát jen o konkrétních hrách, které drtivá většina čtenářů stejně nehraje, je také nezajímavé..." a opět... Jak víte, že většina čtenářů Levelu nebo Score nehraje hry, které jsou v recenzích? Kdyby ty hry většina čtenářů nehrála, proč by si kupovali časopis, který je postavený na recenzích těch her? Proč by dávali 200 za něco, co jim v podstatě nic nedá? A přitom se takových lidí najde nemálo, takže asi ta pravda bude trochu někde jinde. Nemyslíte?
Redsnake a RedBarDragon: Excalibur nebude primárně pro pařany - to ale neznamená, že by ho pařani (tedy hodně aktivní hráči) nemohli kupovat, bude tam pro ně spousta zajímavých informací.
Dnešní herní časopisy jsou zařeni na pařany, tomu odpovídá styl a skladba - např. Level (viz informace pro inzerenty):
Novinky ze světa her, preview nových her,
velké exkluzivní herní recenze
s respektovaným hodnocením, zálety do
herních světů PSP, PS2, PS3, Xbox aj.
Novinky ze světa počítačů a herních
zařízení, recenze herního hardwaru, testy
jednotlivých zařízení a doporučení herních
sestav.
Novinky spotřební elektroniky a mobilů,
recenze a testy jednotlivých zařízení.
Recenze nových filmů a hudebních CD.
DVD s plnými hrami, demoverzemi a
LEVEL TV. Od září jsou u Levelu 2 DVD.
Na mne už jen tento výčet působí strašně složitě a nezajímavě. Detailní informace o hrách, než jsou mé oblíbené žánry, mne nezajímají. Testů herních sestav atp. je na internetu spousta. Spotřební elektronika, mobily, filmy, hudební CD - na to jsou speciální časopisy a taktéž internet. Vlastně tam nenajdu téměř nic, co by mne zajímalo. Navíc všechny tyto informace strašně rychle zastarávají. To samozřejmě neberte jako nějakou kritiku Levelu, takové jsou všechny současné herní časopisy, byl to jen příklad.
Samozřejmě, kromě pařanů kupuje herní časopisy i dost lidí, kteří se zajímají o hry a také příležitostní hráči, částečně i kvůli DVD. Příchodem Excaliburu se toto změní - Excalibur bude mnohonásobně levnější a bude mnohem více o herních tématech.
"Jak víte, že většina čtenářů nehraje hry, které jsou v recenzích?" To je přeci jasné - nikdo nehraje více velkých her měsíčně, tj. nikdo nehraje většinu popisovaných her. A informace o hře, o kterou má zájem, si najde na netu. Psát v časopise o všech hrách je zbytečné.
RedBarDragon napsal: "Kde berete ten názor, že "pařani" jsou náctiletí? Pokud vím, z průzkumů spíše vyplývá, že hry hraji mladí muži mezi 20-30 lety (čili ideální "cílovka" - většinou už vydělávají, ale přesto ještě nejsou ženatí a tudíž si nějaké ty peníze za hry mohou dovolit utratit)."
ML napsal: VogelBurda Communications (vydavatel Levelu) ve svém materiálu pro inzerenty uvádí:
Socioekonomická klasifikace
A ……… 18 % čtenářů
B ……… 7 % čtenářů
C ……… 26 % čtenářů
(Ve skupině C jsou významě zastoupeni studenti a žáci bez vlastních příjmů)
Ženy 13 %
Muži 87 %
Věk čtenářů
12 –19 let ……… 60 % čtenářů !!!!!!!
20 –29 let ……… 26 % čtenářů
30 –39 let ……… 8 % čtenářů
Vzdělání čtenářů
Základní …………… 56 % !!!!!!!!
Střední …………….. 37 %
Vysokoškolské …….. 7 %
zdroj: Mediaprojekt, srpen 2006
A jak je to v USA?
Jak napsala Tlamiczka na svém blogu: "Podle statistik je tam 44% hráčů ve věku 18-49 let a pozor, 25% hráčů je přes padesát let!... Ale to není všechno, už také dávno neplatí, že hry hrajou jen osoby mužského pohlaví. Ne, kluci, už nepaříte sami, 38% hráčů jsou baby."
Excalibur proto bude otevřený všem hráčům, příležitostným hráčům a také nehráčům - a pozor - i babám. Kolik bude jakých čtenářů se uvidí časem, výsledek Mediaprojektu 2010 může být dost překvapivý.
ml:
v tomdle ale narazite na zakladni problem. Casopis verim ze si koupi majoritne jen xx-19. Na web zase budou chodit primarne ostatni a nactileti zase neoslovite reklamou. Takze budete muset nejak udelat 2 obsahy, ktere zaujmou obe skupiny. Prakticky delate 2 projekty, ktere nebudou mit nic spolecneho krome nametu.
Ja porad hlavne uvazuju jak to bude do sebe zapadat.
Uz se nekam posunul web? Pred nejakym casem jsem Vam na mailu nabizel pomoc, ale uz jste se neozval, tak jsem zvedavy kam to dospelo (;
Seraphin: Naprosto souhlasím, časopis a web budou od sebe naprosto odlišné. Problém se vzájemnou eliminací obou forem tady byl, ale již je konečně vyřešen, všechno do sebe krásně zapadá. Ještě dávám dohromaci celek (tedy ne jen obsah, ale i propagaci atp.), určitě se brzy ozvu.
Ach, pane Ludvíku!
Vracím se k vašemu příspěvku z 25. května, 21:13. Vždyť vy si i na tak malém prostoru docela odporujete! Ono to na první pohled nevypadá, ale z vašich příspěvků vyčítám mezi řádky naprostý chaos a nepochopení současného světa her.
Doslova píšete: "Detailní informace o hrách, než jsou mé oblíbené žánry, mne nezajímají." A pak dále ve smyslu toho, že psát o všech hrách je zbytečné.
Nejprve by mě tedy zajímalo, jak hodláte z časopisu, který má být pro všechny, eliminovat právě ony "informace o žánrech, které vás nezajímají"? Hodláte vydávat samostatné časopisy s názvy jako "Strategie", "Hry na hrdiny", nebo "Sportovní hry", aby každý přesně věděl, že nyní nastává ten správný moment jít a vědět, že to, co si koupím, mne bude stoprocentně zajímat?
A pak, jakým způsobem budete volit, o čem psát a o čem nepsat? Kde leží vaše hranice nezajímavosti? To je ten váš nový druh recenzí? Myšlenka - převážně kladně hodnotíme to, co naleznete v časopisu, to si kupte, zbytek pro vás není, protože je nezajímavý?
A co přesně se vám zdá složité na popisu časopisu Level pro inzerenty? Přijdou vám nesrozumitelná označení článků? Pojmy jako "preview", "recenze", nebo snad zkratky současných platforem? Je přeci logické, že se vedle čistě herních článků, mezi nimiž bývá i velké procento těch tematických, objeví i recenze některých povedených elektronických hraček, případně testy zaměřené textem přímo na hráče. Vy tvrdíte, že takových článků je na internetu milion, ale četl jste ty v časopise Level? Zbytek rubrik pak zřejmě slouží pro to, aby čtenář v dané věkové kategorii, měl po ruce základní informace o tom, co je v dané chvíli aktuální pro jeho život v zábavní rovině, proto se v časopise Level zřejmě objevují i krátké recenze filmů a hudby...
Na závěr prosím, zbavte se slova pařan. Herní komunita už není sekta, která by se musela tímto slovem vymezovat ze společnosti. Jsou tu zkrátka hráči. Někteří se o svoje hobby zajímají více, někteří pro změnu méně, ale pařan pochází ze zkostnatělé doby prvních Excaliburů, jenže ta doba je nenávratně pryč!
Anonym
Takže je to asi celkem jasné, tedy podle toho, co tady pan -ml- napsal.
"...tato témata musí být zpracována alespoň na kvalitativní úrovni Květů, Rytmu života, Blesku atd."
Rubrika trendy: Hraju si alespoň hodinu deně, říká Dolly Buster!
Rubrika IN: konzole wii také v růžové!
Rubrika odhalení: Ve hře Grand Thief Auto je porno!
Rubrika skandál: Sex mezi developery!
Rubrika móda: stáhni si z www.excalibur sadu trendy doplňků pro hru Sims
Už vidím tu reklamu:
Excalibur: první vopravdovej herní bulvár
Anonymní: Zaměňujete kvalitu zpracování s obsahem. Je v tom určitý rozdíl! Představte si, kdyby v Blesku nebo v Rytmu života psali nezáživným, zdlouhavým a kostrbatým stylem dnešních herních časopisů. Takto psaný bulvár by téměř nikdo nekupoval! A o tom to je, přesně takový Excalibur být nesmí a nebude. Excalibur tedy převezme to nejlepší z nejprodávanějších časopisů a naopak to horší (plytkost, povrchnost a bulvárnost) nepřevezme.
Již samotné pojmy "preview", "recenze" atp. působí pro čtenáře z neherního prostředí jako repelent na komáry. Vám to tak nepříjde, ale vžijte se do kůže někoho, kdo herní časopis drží poprvé v ruce.
Hranice nezajímavosti leží přesně na místě, kdy je obsah pro většinu čtenářů konkrétní cílové skupiny nezajímavý. To je samozřejmě je odhadnutelné a u některých článků to může byt na hraně, nicméně u většiny se toto dá celkem spolehlivě zjistit, existuje na to dost metod a způsobů. A tedy v Excaliburu budou taková témata tak zpracovaná, aby byla čtivá a zábavná pro co největší množství čtenářů.
Hry hrají lidé pro zábavu a herní časopis musí přinášet zábavu a ne spánek. Excalibur tudíž bude zábavný a také zajímavý a lákavý. Jak konkrétně bude Excalibur vypadat, to se nedá popsat, to si musíte zažít a tedy ještě pár měsíců vydržet.
Začnu tím jednodušším: Píšete, že hráči nehrají více, než jednu velkou hru za měsíc. I kdyby toto byla pravda, pak je stále důležité uvědomit si, že hráči mohou danou hru hrát i později a recenze v časopise jim slouží jako určitý ukazatel kvality her, který jim alespoň naznačí, která hra by je mohla bavit. Jistě, že každého nebaví všechny žánry, ale jak byste to chtěl řešit? Budete v Excaliburu informovat (ať už jakoukoliv formou) jen o hrách, které zajímají vás, nebo jen o těch, které podle nějakého průzkumu zajímají majoritu hráčů? Nebo se informacím o hrách chcete vyhnout úplně? Ale to pak nebude herní magazín, ale magazín o herním businessu!
Já osobně v recenzích vidím ještě jednu výhodu. Kupuju Level a musím říct, že za tu dobu, co ho čtu, jsem se přesvědčil o tom, že mám vesměs shodné názory na hry, jako pan Rybka. Když v recenzi nějakou hru doporučí, vím téměř jistě, že mě bude bavit také. A pokud si i jiní hráči najdou toho "svého" recenzenta, mají o jeden VELKÝ důvod víc kupovat si časopis.
Co se týče průzkumu, tak jeho výsledky mě nepřekvapují. Přece jen hry jsou u nás dostupné teprve nějakých 20 let, což je ve srovnání s vývojem v USA (kde spousta hráčů papírových RPG začala později hrát i ta počítačová, ale u nás za komunistů ani ta papírová RPG nebyla) naprosto něco odlišného. Vzdělání poměrně kopíruje nejen strukturu vzdělanosti u nás (Údajně je v ČR nějakých 18% lidí s jakýmkoliv vysokoškolským titulem - jestli třetina z nich čte herní magazíny, je to číslo poměrně velké, ale uznávám, že to je zjednodušení). Navíc z průzkumu není jasné, jestli byl proveden na základě ankety v časopisu (nejspíš), nebo přímo specializovanou firmou, ale hlavně to, zda zohlednil i další čtenáře časopisu. Mám pocit, že v jedné z anket v Levelu se ptali i na to, kolik dalších lidí kromě toho, kdo vyplňuje anketu, čte Level. Z odpovědi se ale dalo vyvodit pouze číslo a nic dalšího. Kde berou studenti 200Kč měsíčně na Level? z kapesného? Možná. Ale je klidně možné, že jim Level kupuje tatínek, který si ho přečte taky. A tohle by bylo dobré zjistit si nějak podrobněji, protože jinak je výsledek dost zkreslený. (Sice je jiná doba, ale já jsem ve 12-ti letech -a teď je mi 23- rozhodně neměl 200Kč měsíčně).
Pane Ludvíku vy jste opravdu snílek! Představte si, že by vývojář hry přišel za potenciálním distributorem a řekl mu, že má přichystanou prefektní hru. Distributor by ho vyzval, aby ji předvedl a on by na to odvětil: "Jak konkrétně bude hra vypadat, to se nedá popsat, to si musíte zažít a tedy ještě pár měsíců vydržet." Myslím, že by si moc úspěchu neměl.
Ještě se vrátím k ostatním článkům v Levelu (a potažmo Score). Třeba hardware je rubrika užitečná už proto, že v dnešní době není nijak lehké vyznat se ve všech těch komponentech a zkratkách a třeba v grafických kartách je doslova bordel. PC sestavy vytvořené speciálně na hraní her a ještě k tomu v několika cenových hladinách jsou taky obrovská výhoda. A různé technické novinky? Co je špatného na tom, že časopisy informují o pokroku v oblasti počítačového hardware? Nebo se vám nelíbí různé serepetičky (gadgets), které jsou v podstatě k ničemu, ale pro čtenáře je čtení o nich zajímavé už jenom proto, že si říká: Co to zase ti lidi vymysleli za ptákovinu? (Lidmi jsou myšleni tvůrci daného produktu.) Vždyť podobné věci se objevují i třeba v Epoše, nebo v jiných magazínech o technice, ale třeba i v Maximu.
Pojmy jako "hardware" nebo "preview" jsou typické pro dané odvětví a je to asi jako kdybyste psal časopis pro myslivce a odmítl v něm používat slovo "vysoká". Uvědomte si, že hry jsou podobně specifická oblast - buď se budete držet určitého alespoň částečně "profesionálního" modelu časopisu (v tom smyslu, že časopis bude pro lidi, kteří se v dané oblasti alespoň základně orientují), nebo se pokusíte vytvořit bulvár ze světa herního průmyslu, což podle mého názoru nemá šanci. Psát o hrách tak, aby si články četla babička s vnučkou a přes rameno se jim díval dědeček a vnuk prostě nejde. A psát časopis o hrách bez recenzí? O tom taky pochybuju.
Zkusím to přiblížit na příkladu bulvárních novin, jako je Blesk. Dejme tomu, že šéfredaktor se rozhodne, že nemá rád Lucii Borhyovou a proto se o ní psát nebude. Stejně dopadne několik dalších celebrit. Jenže pak má paní Borhyová například nehodu v autě nebo aféru s Jágrem (to jsou příklady z dřívějška) a všechna ostatní bulvární média o ní informují, jen Blesk mlčí. Navíc si šéfredaktor řekne, že se musí zavděčit všem a tak mezi zprávy o tom, s kým se zrovna kdo vyspal a kde se kdo opil bude stránka pro dospívající a další stránka pro děti a k tomu v každém čísle bude vycházet na pokračování román pro ženy, aby měly i babičky co číst. Pak se šéfredaktor rozhodne, že se mu nelíbí slovo sex, protože je koneckonců přejaté z angličtiny, a nahradí jej slovem soulož. To je takové hezky české a přitom každý ví, o co jde. A tak se na stránkách Blesku bude vesele "souložit" a ignorovat paní Borhyová a mezi nahotinkami budou ty stránky pro děti a román pro babičku, ale dětem tu stránku nedají rodiče do ruky, protože z druhé strany je právě ona nahotinka a radši jim koupí Čtyřlístek a babičce se bude zdát, že ten časopis jinak za moc nestojí a furt jenom pomlouvá ty hodné paní z televize a tak si radši za dvacku v trafice koupí nějaký ten sešitek s románkem pro ženy. Je to sice extrémní případ, ale snad víte, jak to myslím...
RadBarDragon: Na Excalibur jsem si ve svém nabitém programu vyčlenil 2 hodiny denně na úkor jiných projektů. Proto budou mé odpovědi kratší, aby mi zbyl také nějaký čas na přípravu projektu Excalibur.
Recenze klasického typu v Excaliburu nebudou, od toho je internet. Divil byste se, kolik důchodců a žen je mezi odběrateli Herního výběru, kdežto hráčů "velkých" her je tam minimum. Vysokorozpočtové hry jsou na ústupu (viz problémy EA) - hry dnes nehrají už jen školáci, ale v důsledku rozšíření počítačů do téměř každé rodiny dnes dominují hry pro širší publikum. A Excalibur se bude souseředit přesně na tuto cílovku, nebude "pařanským" časopisem.
Testovací demoverze Excaliburu samozřejmě budou, nyní ale ještě nejsme v této fázi. Excalibur bude určen čtenářům a ne redaktorům. Proto bude psát o tom, co zajímá čtenáře.
To ste se tu vsichni pos.. bo co. Vis co ml ,,Di do prd...,,
Zapomeli ste co tu pred casem probehlo? Za nedlohuho se tu objevi video pokracovani ,,kocicich zapasu,,
Tentokrat to budou modelky ve spodnim pradle v bahne.
Ze to ty slibotechne jeste zerete, jde mu jen o to dostat jmeno na svetlo a pak se polusit o dalsi aukci s mensi cenou.
"Divil byste se, kolik důchodců a žen je mezi odběrateli Herního výběru, kdežto hráčů "velkých" her je tam minimum."
A vy se divíte?
Vždyť tam žádné hry pro velké hráče nejsou. Je to stavěné přesně pro důchodce, kteří chtějí svému vnukovi/vnučce koupit hru a protože se v tom absoulutně neorientují (netuší, co dítě hraje, neznají žánrové pojmy, jakou má konfiguraci počítače...), koupí tohle protože "moc to nestojí, je toho tam hodně, a ta paní v trafice říkala, že to poběží na všem, takže on/ona si z toho určitě něco vybere".
To, že se to potom válí v koutě dětského pokojíku, nebo to služí jako podšálek už vás v podstatě nemusí zajímat, protože "kus" byl prodán a zaplacen.
Pane Ludvíku to, co píšete myslíte vážně? Vy jste se rozhodl za rok vydat časopis a věnujete mu 2 hodiny denně? Už opravdu zacházíte docela daleko v tom, na co všechno jste schopný se vymluvit. Víte co? Zítra si najděte dalších 5 minut a zkuste mi odpovědět na další otázky, které jsem vám ve svých komentářích předestřel. Moc mne vaše odpovědi zajímají.
RedBarDragon: Některé projekty jsem pozastavil, ale jiné běží a nelze je jen tak stopnout. Dvě hodiny je maximum možného. Pokud se čas využije efektivně, dvě hodiny musí stačit.
Jaké Vaše otázky považujete za nepodpovězené?
V těchto dnech finišuji na strategickém plánu - diskuse zde budou rozčlěněné do jednotlivých sekcí a budu se snažit, aby čas všech zúčastněných byl vynaložen maximálně efektivně a aby jejich účast na tomto blogu byla pro ně přínosná.
Dobrá pokusím se je napsat jasněji.
1) Představte si, že by vývojář hry přišel za potenciálním distributorem a řekl mu, že má přichystanou prefektní hru. Distributor by ho vyzval, aby ji předvedl a on by na to odvětil: "Jak konkrétně bude hra vypadat, to se nedá popsat, to si musíte zažít a tedy ještě pár měsíců vydržet." Myslíte si, že by měl úspěch?
2) Na mém příkladu s Bleskem pro všechny jsem se snažil ukázat, že vaši koncepci považuji za nereálnou, protože dělat časopis pro všechny se zaměřením na počítačové hry prostě nejde. Proč vy si myslíte, že jde a mohl byste definovat co nejpřesněji cílovou skupinu čtenářů?
3) Ptal jsem se vás, jestli jste si jist, že si náctiletí opravdu kupují Level sami, nebo jestli není možné, že jim ho kupuje například tatínek a čtou ho oba...
4) Ptal jsem se, jak chcete řešit situaci, kdy se každému líbí jiné žánry. Jestli budete psát o některých nebo o všech nebo jak to bude?
Víc se mi to rozepisovat znovu opravdu nechce. Ty dotazy tu máte a jsou myslím si položené dost jasně.
RedBarDragon:
1. To není otázka pro mne, zeptejte se vývojáře.
2. Již jsem odpovídal s příkladem Herního výběru.
3. Rodiče často kupují svým dětem různé věci, tedy je pravděpodobné, že i časopis. Excalibur i pro to bude celorodinný.
4. Více než to, Excalibur bude zábavný i naučný i pro ty čtenáře, kteří vůbec netuší, že nějaké žánry vůbec existují. Způsobů je více, pravděpodobně dojde k jejich kombinaci. To všechno se ještě bude vylaďovat v průběhu tvorby Excaliburu.
Add 1) Tak jinak: Myslíte si, že je reálné, aby někdo vytvářel produkt, který není schopný stručně a jasně popsat?
Add 2) Souhlasím s anonymem. Prodejnost herního výběru nic nedokazuje.
Add 3a4) Naučný časopis o hrách? O čem budete chtít čtenáře učit?
RedBarDragon:
1. Ano. Vždy se najdou nechápaví.
3, 4. Proč pořád kladete otázky? Protože chcete znát odpověďi. Lidé jsou prostě takoví. Stále si kladou různé otázky. Zdokonalují se tak. Kočky zase stále loví a nebo si aspoň hrají na lov. Cvičí si tím své reakce a lovící techniky. Virtuální svět her a jeho propojení s naším reálným světem - tomu málokdo rozumí. Současné herní časopisy jen popisují hry, jdou po povrchu, jsou plné klišé a nejsou v nich odpovědi na nevyřčené otázky. Excalibur půjde do hloubky světa her, do herního vesmíru. Koneckonců je to přeci bájný meč krále Artuše a ne jen nějaké hladítko!
Add 1) Hloupost. Pokud nemáte vizi natolik propracovanou, abyste ji byl schopný komukoliv stručně popsat, nemáte nic. Dál se prostě nedostanete.
Add 2) Omyl pane Ludvíku. Otázky vám kladu zejména proto, že podle mě jste buďto naivní snílek, který si opravdu myslí, že Excalibur dotáhne do konce (Nevěřím tomu, ale rád se nechám vyvést z omylu.), nebo má celý tady ten blog a humbuk kolem něj nějaký jiný cíl. Možná opravdu chcete zkusit prodat značku ještě jednou nebo co já vím... Každopádně z vašich odpovědí je jasné, že nemáte vymyšleno nic jiného, než ze Excalibur bude jiný, bude pro všechny a nebude v něm nic z toho, co je v tradičních herních časopisech. Už to samo o sobě je z mého pohledu nereálné. Musel byste být génius, abyste dotáhl podobnou koncepci úspěšně do konce a nezlobte se na mě, ale z toho, jak se tady prezentujete, spíš působíte dojmem toho snílka, který měl kdysi úspěch a snaží se na něj navázat. Už jen to vaše neustálé používání slova "pařan" dost jasně ukazuje, že žijete někde v minulosti, kdy se hráči tímto slovem označovali rádi a možná i s určitou hrdostí a hry nebyly ani zdaleka tak rozšířené a populární, jako jsou dnes. Jenže časy se mění a udělat časopis, jaký vy jste si vysnil je opravdu dost nereálné. Dalším faktorem, který mluví proti vám, je, že si velmi protiřečíte. Na jednu stranu propagujete budoucí Excalibur jako něco, co bude pro všechny a na druhou stranu mluvíte o tom, že půjde do hloubky a pod povrch. Víte, co mají společného všechny Květy, Blesky a podobné noviny? Vezou se po povrchu věcí... Jdou po tom, co je vidět a nezajímá je, jak je to doopravdy. Nějaká celebrita šla s někým do kina? Určitě s ním chodí! Nikoho v takových časopisech nezajímá, že to ve skutečnosti je třeba její bratranec. Jinými slovy "Časopis o hrách, který je pro všechny a jde do hloubky" je obrovský a nesmyslný protimluv.
RedBarDragon:
1. Ne podle slov, ale podle činů poznáte je. Excalibur se dá popsat několika nebo tisíci slovy, ale rozhodující bude výsledek. A ne jen samotný časopis, ale hlavně jeho prodejní výsledky.
2. Je to opačně: Herní časopisy jdou po povrchu, bulvár jde do hloubky. Bulvár nepíše čtyřstránkový nazáživný článek o nějakém neznámé hře. Co se náhodný čtenář na této čtyřstřánce dozví? Většinou nic, co by pro něj bylo zajímavého. Bulvár si dokáže v jinak nezajímavém světě obyčejných hereček a známých osobností najít vždy něco, co lidi zaujme. Bude Excalibur bulvár? Nebude. A teď si z těch zdánlivých protimluvů vyberte...
ja jen přidám takovou poznámku..uvodem je třeba uvést, že jsem k novemu excaliburu také skeptický a opravdu každým dnem očekávám pokračování kočiček :)
zaráží mě ale jiná věc. Dost velká vlna pozornosti, která objevila značí to, že ona značka nemusí být tak ouplne dead, jak tu mnozí naznačují..množství komentářů také svědčí o velikém zájmu (aspon v urcité skupině)
Upřímně také nachapu časté kritické hlasy. Jasně, mužeme si myslet cokoliv, ale nikdo z vás kromě ml do toho svoja peníze přímo ani nepřímo nedává a neni ani nijak jinak spojen. Proč se nenechat překvapit a zhodnotit až výsledek?
Proč je tu tolik nepřejících? Proč se diskutuje o tom, kolik ml stráví na excal. denně času?
slimak
Slimaku na tvou otázku je jednoduchá odpověď: -ml- chtěl odezvu, tak ji má. Vyslovuju svůj názor na věc a ten je negativní, ale myslím si, že věcný a rozhodně by mohl být pro pana Ludvíka užitečný. A nezlob se na mě, ale byl jsem například na stáži v novinách a když vidím, kolik práce dá tvorba jednoho denního výtisku, docela si dokážu představit, jak náročné je vymyslet všechno od základu. Dvě hodiny denně jsou podle mě na projekt, jako je Excalibur, tragicky málo.
"Více než to, Excalibur bude zábavný i naučný i pro ty čtenáře, kteří vůbec netuší, že nějaké žánry vůbec existují."
Pane Ludvíku, doufáte v to, že takových hráčů počítačových, potažmo konzolových her, kteří vůbec netuší, že nějaké žánry existují, je 100 000? Ostatní to vaše obecné povídání o hrách v rovině "rodinnosti" Herního Výběru zřejmě nebude bavit.
A jen tak mimochodem, každý přeci ví, že hry jsou různých žánrů. I babička, která si stěžuje, že ten kluk jen pořád do někoho střílí. Pojmenovává akční hry, nebo když se zprávami na Nově přežene zpráva, že ve virtuální simulaci fotbalu vyhrála česká reprezentace Mistrovství Evropy - pojmenování sportovního žánru.. Proboha, HRY UŽ NEJSOU OKRAJOVÝM HOBY ODPADLÍKŮ ZE SPOLEČNOSTI!! Probuďte se, stejně jako u filmů každý zná žánry, umí si je představit i u her! Zvlášť potom hráči samotní...
Anonym!
Posilam svuj nazor: http://www.pche.eu/2009/05/martin-ludvik-snilek-vizionar.html
IMO Martine moc sanci neni na znovuobziveni Excaliburu.
Print vs. net - je muj nazor v clanku.
Genagen
PCHe: Zdravím jednoho z nejlepších autorů Excaliburu! S Tvým názorem v článku souhlasím, i proto v Excaliburu nebudou recenze. Jestli má v dnešní a lehce budoucí době tištěný herní časopis šanci a smysl, tak to je otázka. Excalibur bude určen pro ty, kteří si časopisy kupují. Nejtěžší bude, aby si proklestil cestu na přední pozice na stánkách skrz houštinu tisíců jiných časopisů. A pak, aby si ho koupil i člověk, který standardně herní časopisy nekupuje. A též získat inzerci v dostatečném rozsahu. A samozřejmě kvalitní redakce a oproti standardním herním časopisům zcela jiné pojetí... A ani to nemusí stačit. Je toho zkrátka hooodně, co se musí podařit, aby Excalibur mohl být úspěšným.
tak co noveho? kde to vazne aspon nejaka newska tu i tam
Že vás to všechny vůbec baví sem lízt a diskutovat o tom, proč by ml měl nebo neměl vydávat časopis.
Pokud chcete vydávat Excalibur, tak to udělejte, celý tyhle diskuse "jak by podle vás měl vypadat" jsou úplně k ničemu, protože to jak by měl/neměl vypadat rozhodnou kupující (ne čtenáři a už vůbec ne čtenáři dnes neexistujícího časopisu).
Otázka v anketě je trochu mimo mísu, protože nepočítá s tím, že si někdo sice papírové časopisy/noviny kupuje (jako třeba já), ale nekupuje si (a ani to neplánuje) časopisy s počítačovu nebo herní tematikou.
Já si Excalibur nekoupím ani ze zvědavosti prostě proto, že mě současné herní dění ani trochu nezajímá a číst "retro" články o tom, jak něco v minulosti bylo skvělý (od lidí, kteří vědí o minulostí poč.zábavy velký kulový a k tomu ještě mají problém s češtinou) v rádoby stylu A.Anastasova nebo J.Eislera nehodlám.
Jinak Vám -ml- spíš přeju ne hodně spokojených čtenářů, ale abyste to co nejdřív zabalil, protože si tím ušetříte čas, peníze i nervy.
pana ludvíka by meli nekam zavrit :)
Okomentovat